Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Vanhemmille harras toive: “Keskustelkaa avoimesti opettajan kanssa, aina parempi kuin purkautua somessa”

Koulutyön alku jälleen kerran tänä syksynä voi olla opettajille stressaavaa, ahdistavaakin. Työolobarometrien tulokset vuosi vuodelta näyttävät alaspäin. Työmäärä on kasvanut, joten uupumus uhkaa, eikä koulu ole turvallinen ympäristö edes opettajille.

Marja Luumi

Demokraatti

– Opettajien työssä jaksamisesta on syytä olla huolissaan, erityisasiantuntija Jaakko Salo Opettajien ammattijärjestöstä OAJ:sta huomauttaa.

Työrauhasta ei voi puhua, koska viime toukokuussa tehdyn kyselyn perusteella lähes joka toinen opettaja koki epäasiallista kohtelua tai kiusaamista vuoden aikana. Joka viidennen kohdalla se oli erityisen vakavaa. Väkivallan kohteeksi työssään joutui joka kymmenes opettaja.

Useimmiten kiusaaja tai väkivaltaan syyllistynyt oli oppilas erityisesti peruskouluissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa.

– Meidän erityinen huolemme ovat rajusti oireilevat lapset ja nuoret. He tarvitsisivat huomattavasti vahvempaa tukea pystyäkseen opiskelemaan koulussa, Salo korostaa.

Resurssipula on johtanut häneen mukaansa siihen, että erityisluokkien määrää on vähennetty kovalla kädellä.

– Kaikkien työskentely vaikeutuu tuolloin. Se ei ole oireilevan oppilaan, muiden oppilaiden eikä opettajan etu, jos tilanne on kovin tulehtunut.

Lisää aiheesta

Tilastojenkin mukaan Suomen kouluissa on yhä enemmän lapsia, jotka tarvitsisivat nykyistä huomattavasti enemmän yksilöllistä tukea.

– Ei ole kyse siitä, että opettajat kokisivat nämä lapset jotenkin ongelmaksi. Ryhmän koon pitäisi kuitenkin reagoida tilanteeseen.

Tämä nousi ykkösasiaksi myös tuoreimmassa työolokyselyssä.

– Samaan aikaan puhutaan yksilöllisemmästä opetuksesta ja kasvatetaan ryhmiä. Tämä on aivan mahdoton yhtälö.

“Toiset pärjäävät, toiset putoavat kärryiltä.”

Kodin ja koulun yhteistyökään ei aina suju aivan mutkattomasti.

– Missään nimessä ei voi yleistää, sillä koti on ilman muuta valtava voimavara kouluille ja opettajalle, Salo painottaa.

Surullista on hänen mielestään se, että kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuuksia ja kykyä tukea lastensa koulutyötä. Ja jos koulultakin puuttuvat työkalut siihen resurssipulan ja liian suurien ryhmäkokojen takia, eriytyminen alkaa.

– Toiset pärjäävät, toiset putoavat kärryiltä, Salo kuvaa pahinta skenaariota.

Ajan ilmiöitä on Salon mukaan hieman vääränlainen “asiakasajattelu”, kun vanhemmat ja koulu kohtaavat.

– Kannustan vanhempia hyvään yhteistyöhön koulun kanssa, yhteen hiileen puhaltamiseen. Täytyy muistaa, että kaikki me työskentelemme lapsen parhaaksi.

Hän korostaa, että paras tapa on keskustella hyvässä hengessä opettajan kanssa, jos on jotain kritiikin tai kysymyksen aihetta.

– Se on aina parempi kuin purkautua somessa, soittaa heti kunnan sivistysjohtajalle tai laatia valituksia.

“Opettajat turhautuvat ja ahdistuvat, jos muutokseen ei tule tukea.”

Koulumaailma on koko ajan suuressa muutoksessa. Salon mielestä näin pitääkin olla, koska koulu ei voi jämähtää paikoilleen muun ympäristön muuttuessa. Isot uudistukset kuormittavat kuitenkin opettajia.

– Opettajat tarvitsevat muutoksessa tukea. Kehittämisen ei pidä olla poukkoilevaa vaan siinä pitää olla malttia.

Kevään työolobarometrissa lähes kaksi kolmesta opettajista koki, että heillä on liikaa töitä erittäin tai melko usein. Yli puolet teki selvityksen mukaan töitä viikonloppuisin molempina päivinä ja keskimäärin kolmena arki-iltana viikossa.

Salo vetoaa kuntiin.

– Niissä pitää päättää, mitä halutaan tehdä, koska kaikkea ei voi tehdä samaan aikaan. Opettajien osaamisen kehittämiseen pitää myös varata aikaa.

Hän ottaa esimerkiksi peruskoulun uuden opetussuunnitelman, jossa digitalisaatio on nostettu korkealle.

– On kuitenkin edelleen kuntia, joissa ei ole välineitä opettaa digitalisaatiosta, eikä opettajia ole täydennyskoulutettu siihen. Opettajat turhautuvat ja ahdistuvat, jos muutokseen ei tule tukea, Salo korostaa.

Hän muistuttaa, että paperille kirjoitettu suunnitelma on vasta ensiaskel. Sen pistäminen käytäntöön ja koulun arkeen on vaikeampi rasti.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE