Politiikka

Velkalinjan puhelin pirisee nyt ennätystahtia – Takuusäätiö: Raha-asiat otettava puheeksi kaikissa tilanteissa

Takuusäätiön maksuttomaan neuvontanumeroon Velkalinjaan tuli viime vuonna yli 40 000 soittoa. Soitot lisääntyivät edellisestä vuodesta peräti 50 prosenttia.

Ihmiset yrittävät saada apua rahahuoliinsa, mutta palvelut eivät riitä tai kohtaa avuntarvitsijoita. Saadun palautteen perusteella osa Velkalinjalle soittaneista luovuttaa. Vaarana on, ettei apua haeta myöskään muualta.

Kolmasosa linjalle päässeistä soittajista ei ole tietoisia kunnan maksuttomasta talous- ja velkavelkaneuvonnasta. Neljä kymmenestä sanoo, ettei halua tai ei ole saanut aikaiseksi hakeutua neuvontaan.

Takuusäätiön mukaan Velkalinjan soitot ovat vain jäävuorenhuippu. Sadoillatuhansilla suomalaisilla on maksuhäiriömerkintä ja vielä useampi on ulosotossa. Valtaosa Velkalinjalle soittaneista on jo vakavassa velkakierteessä. Kulutusluottoa ja laskurästejä on keskimäärin noin 25 500 euroa. On myös paljon ihmisiä, joiden talousongelmat eivät ole vielä vaikeita ja yksinkertaisetkin neuvot voisivat auttaa.

Maksuongelmissa tai velkakierteessä olevia ihmisiä voitaisiin tavoittaa ja auttaa nykyistä enemmän ottamalla raha-asiat puheeksi kaikissa niissä tilanteissa, joissa heitä kohdataan. Takuusäätiön mukaan mahdollisista talousvaikeuksista pitäisi tiedustella esimerkiksi sairaalan sosiaalityössä ja työttömien palveluissa.

Seitsemällä kymmenestä soittajista velkaantuminen liittyy sairastamiseen, eroon tai tulojen pienenemiseen tavallisimmin työttömyyden tai yritystoiminnan vuoksi.

Takuusäätiö painottaa, että puheeksi ottamiseen ei tarvita talous- ja velka-asioiden ammattilaisuutta. Usein riittää maalaisjärki ja halu kuunnella. Ihmiset ottavat kalliita luottoja tavallisesti jonkin arjen hankalan tilanteen ratkaisemiseksi.

Monet sanovat aavistaneensa, että siitä koituu ongelmia. Siitä huolimatta velanoton helppo saatavuus houkuttele ratkaisemaan ongelman nopeasti luotolla eikä muita vaihtoehtoja mietitä, koska elämäntilanne on vaikea, rahantarve yllättää tai heillä ei ole riittävää talousosaamista. Keskustelu ulkopuolisen kanssa voi pysäyttää ja avata silmät.

Liian helpon luoton saaminen tai muut liiallisen velanoton rajoittamistoimet eivät yksin auta. Takuusäätiö tiedottaakin, että tarvitaan kulttuurinmuutosta, jossa niin ammattilaiset kuin myös ihmiset keskenään puhuvat kulutuksesta, rahankäytöstä ja toimeentulo-ongelmista luontevasti ilman moralisointia.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat