Kotimaa
7.5.2021 06:17 ・ Päivitetty: 7.5.2021 06:17
”Verkossa tapahtuva rikollisuus lisääntyy” – tämä näkyy myös Rikosuhripäivystyksen tilastoissa
Aiempaa useampi Rikosuhripäivystyksen asiakas on joutunut verkossa tapahtuneen rikoksen uhriksi.
Rikosuhripäivystyksen (Riku) tilastoista selviää, että tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä seitsemän prosenttia kaikissa Rikun palveluissa olleista asiakkuuksista liittyi verkossa tapahtuneisiin rikoksiin. Viime vuonna vastaavalla jaksolla verkkorikosten osuus oli kolme prosenttia.
Kuluvan vuoden alussa noin 360 asiakkuudessa oli kyse verkossa tapahtuneesta rikoksesta, kun vuonna 2020 vastaavalla jaksolla luku oli 100.
– On tärkeää, että myös verkossa tapahtuviin rikoksiin haetaan apua, eikä uhri jää yksin. Digitalisaation vuoksi verkossa tapahtuva rikollisuus lisääntyy, ja osa tapauksista on hyvin vakavia, Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg kertoo tiedotteessa.
Eniten verkossa tapahtuneista rikoksista on otettu yhteyttä Rikun puhelinpalveluun, josta on Åbergin mukaan tullut korona-aikana tärkeä auttamisen väline.
Rikun tilastoissa tänä keväänä yhteydenottojen ensisijainen syy verkossa tapahtuneiden rikosten kohdalla on ollut useimmiten petos tai kavallus (yli 30 %) ja identiteettivarkaus (yli 20 %).
Rikosuhripäivystys huomauttaa, että erilaisten nettipetosten määrän kasvu näkyy selkeästi myös poliisin tilastoissa.
Viime vuonna verkossa tapahtuneiden rikosten uhreiksi joutuneita asiakkuuksia tilastoitiin Rikosuhripäivystyksessä ennätysmäärä Vastaamon tietomurron vuoksi.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.