Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Viking Line riensi hätiin – ottaa vastuun Amorellan kyydissä olleiden rekkojen ja lastien vakuuksista

Laivayhtiö Viking Line on ilmoittanut ottavansa vastuun vakuuksista, joita pelastusyhtiö on vaatinut kuljetusyrityksiltä.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Alfons Håkans on vaatinut vakuuksia kuljetusyrityksiltä, joiden rekkoja ja lasteja oli sunnuntaina karille ajaneen Amorellan kyydissä.

Viking Line ilmoittaa myös edellyttävänsä, että pelastusyhtiö antaa heti kuljettajille pääsyn ajoneuvoihinsa Långnäsin satamassa Ahvenanmaalla. Ajoneuvoja ei ollut päästetty lähtemään ilman vakuuksia, kuten vakuutusyhtiön vakuuskirjettä.

Sataman vangiksi jääneet rekat lasteineen herättivät tänään kohua sekä Suomen että Viron mediassa, kun kuljetusalan yritykset saivat karhukirjeitä useiden tuhansien tai kymmenien tuhansien eurojen edestä. Kirjeistä uutisoi Viron Postimees-lehti ja siihen viitaten Suomessa Iltalehti.

Pelastusyhtiön toimitusjohtaja, kapteeni Joakim Håkansin tietojen mukaan kukaan ei kuitenkaan ole joutunut maksamaan vaadekirjeissä mainittuja summia ajoneuvon vapauttamiseksi.

– Vaade esitellään rahallisena, mutta jos on vakavarainen vakuutusyhtiö, niin silloin ei tietenkään tarvita, se on siitä vakavaraisuudesta kiinni, Håkans kertoo STT:lle.

Kaikki ajoneuvonsa satamasta jo vapauttaneet ovatkin toimitusjohtajan mukaan tehneet sen vakuuskirjeen avulla. Håkansin mukaan kyse on tavanomaisesta menettelystä.

Lisää aiheesta

– Merilain mukaan aluksen päällikkö, eli Viking Line, tekee sopimuksen, joka sitoo kaikkia osapuolia, jotka ovat aluksella. Se on aina ollut niin, päälliköllä on vastuu ja valta tehdä se kaikkien puolesta. Ei voi olla montaa päällikköä aluksella, Håkans kertoo.

Ajoneuvot lasteineen jäivät kuitenkin jumiin muun muassa siksi, että omistajien jäljittämiseen kului aikaa. Håkans uskoo, että Viking Linen päätöksen myötä viimeisetkin ajoneuvot pääsevät lähtemään jo tänään.

– Varmasti heti kun paperityöt saadaan valmiiksi. Kaikkihan haluavat, että sieltä päästään liikenteeseen mahdollisimman nopeasti.

Merivoimat osallistuu onnettomuustutkintaan.

Amorellan onnettomuuden tutkinta jatkuu. Merivoimat tiedotti torstaina, että sen erikoiskalusto ja henkilöstö osallistuvat karille ajaneen aluksen onnettomuustutkintaan.

Merivoimien mukaan sen antama tuki on vastaus Onnettomuustutkintakeskus Otkesin Puolustusvoimille tekemään virka-apupyyntöön. Samasta tiedotti myös Otkes itse.

– Osana tätä tutkintaa Otkes selvittää väylän rakenteet ja olosuhteet onnettomuusalueella. Tämä edellyttää vedenalaista dokumentointia alueella, Otkesin tiedotteessa kerrotaan.

Merivoimien partio lähtee selvittämään onnettomuusalueen olosuhteita paikan päälle. Partioon kuuluu Katanpää-luokan miinantorjunta-alusten henkilöstöä ja kalustoa. Mukana on myös sukeltajia.

– Käytämme pohjankartoituksessa viistokaikumittausta. Tarkempaa kohteen tunnistusta varten käytössämme on tunnistusrobotti, tai vaihtoehtoisesti lähetämme sukeltajat, kertoo tiedotteessa tehtävän toteutusta johtava kapteeniluutnantti Perttu Kuosmanen Rannikkolaivaston 4. Miinantorjuntalaivueesta.

STT–Lassi Lapintie

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE