”Vinjetti ja kauttakulkumaksu Venäjän rekoille” – SDP:n Kymäläinen täysin eri linjoilla kuin hallitus

Kari Hulkko
Suna Kymäläisen mielestä on syytä tutkia, miten ulkomaalaisten vuokrayritysten työvoiman välitys vaikuttaa alentavasti verotuloihin ja sosiaaliturvamaksuihin.
Kari Hulkko
Suna Kymäläisen mielestä on syytä tutkia, miten ulkomaalaisten vuokrayritysten työvoiman välitys vaikuttaa alentavasti verotuloihin ja sosiaaliturvamaksuihin.
Kari Hulkko
Suna Kymäläisen mielestä on syytä tutkia, miten ulkomaalaisten vuokrayritysten työvoiman välitys vaikuttaa alentavasti verotuloihin ja sosiaaliturvamaksuihin.

SDP:n kansanedustaja ja eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Suna Kymäläinen vaatii hallitukselta toimenpiteitä ulkomaisen liikenteen valvonnan, turvallisuuden, kansallisten kuljetusten turvaamista ja ulkomaisen liikenteen harmaan talouden torjumista.

– Hallituksen on muutettava kabotaasilinjaustaan, koska nyt valittu tie tappaa suomalaisen rekkaliikenteen ja tuo alalle halpatyömarkkinat, arvioi Kymäläinen.

Kymäläisen mielestä on selvitettävä, ovatko Suomessa ajavat autonkuljettajat täällä laillisesti ja maksavatko he veroja Suomeen.

– Lisäksi on syytä tutkia, miten ulkomaalaisten vuokrayritysten työvoiman välitys vaikuttaa alentavasti verotuloihimme sekä sosiaaliturvamaksuihin, hän vaatii.

Nyt valittu tie tappaa suomalaisen rekkaliikenteen ja tuo alalle halpatyömarkkinat.

– Kabotaasin valvonta on hyvin marginaalista. Kabotaasilailla turvataan kansalliset kuljetukset ja sillä on tarkoituksena estää halpatuontikuljetusmarkkinat sekä kuljetusalan lisääntyvä ulkomainen harmaa talous, Kymäläinen alleviivaa.

Laiton kabotaasikuljetus vaikuttaa alentavasti kuljetusmarkkinoihin.

Väärinkäytökset aiheuttavat lisää työttömyyttä, konkursseja ja kuljetusalan siirtymistä halpatuontikuljetusmarkkinoille, huomauttaa SDP:n Kymäläinen.

Mikäli valvontaa ei lisätä ja Suomen kuljetusalan yrittäjien kansallisia markkinoita ei turvata, uhkana on hänen mukaansa kotimaisen elinkeinon loppuminen.

– Suomi ja Viro ovat ainoita Euroopan maita, jossa ei ole vinjetti- eli päivämaksua käytössä raskaalla liikenteellä. Suomessa on jo valmiina järjestelmä päivämaksujen käyttöönottoon. Tarvittaisiin vain päätös hallitukselta.

Kymäläisen mielestä vinjettimaksun käyttöön ottamisella voitaisiin tehokkaasti estää laittomia kabotaasikuljetuksia.

– Päivämaksuilla voidaan myös kontrolloida, kuinka kauan kuljetusliike on viettänyt aikaa Suomessa, hän perustelee.

– EU:n ulkopuolelta ja Venäjältä tulevalle raskaalle liikenteelle tulee asettaa transito-, eli kauttakulkumaksu, mikäli Euroopan unionin ulkopuolelta saapuu Suomeen muu kuin EU:n jäsenvaltion rekisterissä oleva ulkomainen raskaan liikenteen ajoneuvo, jonka tarkoituksena on vain läpiajo Suomen kautta muuhun maahan.

Mikäli mainittu ajoneuvo on enemmän kuin yhden päivän Suomessa, ajoneuvon kuljettajan olisi ostettava päivämaksu eli vinjetti, esittää Kymäläinen ratkaisuksi.

Vinjetti edellytettäisiin kaikelle raskaalle liikenteelle.

Kilpailun tasaamiseksi kotimaiselle ajoneuvolle hyvitetään maksu verovähennyksissä tai maksu palautetaan hyvittämällä esimerkiksi polttoaineveron palautuksena, linjaa Kymäläinen.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat