Politiikka

VR-kohu jatkuu: mitä pimennossa olevissa selvityksissä on? Anne Berner vastaa Demokraatin 5 kysymykseen

Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Raideammattilaisten yhteisjärjestössä epäillään, että hallitus puskisi VR:n pilkkomista eteenpäin siitä huolimatta, että silläkin olisi kriittistä tietoa hankkeen järkevyydestä. Demokraatti uutisoi aiheesta maanantai-illalla.

Demokraatti tavoitti maanantaina myös liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) sähköpostitse. Kysyimme ministeriltä viisi kysymystä.

1) Ovatko omistajaohjausyksikön teettämät selvitykset Teidän tiedossanne ja jos ovat, miksei niitä ole julkistettu?

”Olemme tietoisia valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksen tilaamista selvityksistä. Selvitykset ovat valtioneuvoston kanslian tilaamia, joka päättää niiden julkaisemisesta. Selvityksissä on VR:n liikesalaisia tietoja, jotka vaikuttanevat osaltaan julkaisemiseen.”

2) Ovatko yllä mainitut selvitykset tietojenne mukaan kriittisempiä kuin LVM:n selvitys ja jos ovat, miksi on päätetty edetä LVM:n selvityksen pohjalta? Onko kyseessä ideologinen valinta, kuten arvostelijat ovat väittäneet?

”Liikenne- ja viestintäministeriön selvitykset perustuvat osin eri kysymyksiin kuin valtioneuvoston kanslian selvitys. Valtioneuvoston kanslian tehtävä on katsoa asiaa omistajaohjauksen näkökulmasta. Liikenne- ja viestintäministeriö katsoo kilpailutuksen tarvetta ennen kaikkea liikennepolitiikan näkökulmasta, jossa raideliikenne on yksi osa liikennejärjestelmää. Selvitysten lisäksi valmistelutyötä on tehty ministeriössä ja hyödynnetty myös esimerkiksi virastojen asiantuntemusta. Lisäksi olemme perehtyneet muiden maiden kokemuksiin rautatiekilpailun avaamisesta. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan tekemä ratkaisu perustuu kokonaisarvioon, jossa on hyödynnetty edellä mainittujen lisäksi sekä liikenne- ja viestintäministeriön että valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksen teettämiä selvityksiä.”

3) Näettekö että näiden selvitysten ja Teidän ministeriönne selvityksen välillä olisi suuria eroja ja jos on, miltä osin?

”Viittaan edelliseen vastaukseen.”

4) Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala on vaatinut julkisuuteen laskelmia, joihin hallituksen viimeaikaiset rautatieliikenteen kilpailulinjaukset perustuvat. Oletteko tuomassa laskelmat julki?

”Kyllä, LVM:n tilaamat selvitykset on tarkoitus julkistaa mahdollisimman pian siltä osin kuin niissä ei ole esimerkiksi VR:n liikesalaisuuden piiriin kuuluvaa tietoa tai valmistelun keskeneräisyyden vuoksi salassa pidettävää tietoa. Näitä tietoja arvioidaan parhaillaan.”

5) Kuinka kommentoitte europarlamentaarikkojen Pietikäinen ja Kyllönen arvioita, joiden mukaan EU ei velvoittaisi raideliikenteen kilpailuttamista?

”EU-lainsäädäntö ei ole ensisijainen syy rautatiekilpailun avaamiseen hallituksen linjaamalla mallilla ja aikataululla. Olemme tuoneet selkeästi esille, että kilpailutuksen tavoite on lisätä läpinäkyvyyttä ja palvelutasoa valtion ostoliikenteeseen, mahdollistaa alueellisen liikenteen kehittämistä sekä edistää lippujen hintakilpailua ja alentaa tavaraliikenteen kuljetuskustannuksia. Lisäksi tavoitteena on ollut löytää Suomen olosuhteisiin mahdollisimman hyvin sopiva ja matkustajia palveleva malli ja aikataulu, joka huomioi muun muassa HSL:n käynnissä olevan Helsingin seudun lähijunaliikenteen kilpailutuksen sekä ne reunaehdot, joita EU-lainsäädäntö asettaa. EU-lainsäädännön osalta olemme tuoneet myös avoimesti esiin sen, että rautatiepaketti mahdollistaa pitkiäkin siirtymäaikoja. Nyt asetetulla aikataululla HSL:n ja ministeriön yhteistyö on mahdollinen kilpailtuksen osalta.”

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat