Kotimaa
22.6.2016 09:30 ・ Päivitetty: 22.6.2016 13:55
VR vaati vammaisuudesta erillistä vakuutusta verkkokaupassa – syyllistyi syrjintään
VR on syrjinyt vammaisia henkilöitä vaatiessaan erillistä vakuutusta vammaisuudesta saattajalippua ostettaessa, katsoo oikeusministeriön alainen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta. Mukana matkaavan saattajan ilmaiseen lippuun ovat oikeutettuja näkövammaiset tai pyörätuolia käyttävät liikuntavammaiset.
VR vaati lautakunnan mukaan verkkokaupasta lippua ostettaessa erillistä rasti ruutuun -vakuutusta vammaisuudesta. Samaa ei kuitenkaan vaadittu muilta alennus- tai maksuttomaan lippuun oikeutetuilta ryhmiltä, kuten opiskelijoilta. Lautakunta kielsi yhtiötä jatkamasta tai uusimasta syrjintää.
VR on pahoillaan tapahtuneesta
VR-Yhtymän palvelukonseptivastaava Pia-Mari Sotavalta pahoittelee tapahtunutta ja kertoo, että yhtiö muutti hyväksymisruudun toukokuun alussa. Nykyään kun asiakas on ostamassa lippua häntä muistutetaan vain infolaatikolla tarvittavista alennuskriteereistä.
– Muutimme raksikohdan heti, kun saimme asiakkaalta ja lautakunnalta palautetta ja tajusimme että se on huonosti muotoiltu, Sotavalta kertoo.
Marraskuussa verkkokauppaan lanseerattuun saattajalippuun toivottiin tuolloin laittamaan rasti ruutuun, että asiakkaan oikeus saada saattajalippu käy selväksi.
Sotavallan mukaan kaikkiin alennus- tai maksuttomaan lippuun oikeutettuihin ryhmiin sovelletaan nyt samoja käytäntöjä.
Lisää aiheesta
Päivitetty: Jutun sisältöä on muutettu täsmentämällä, millä tavoin vammaisilta henkilöiltä on vaadittu erillistä vakuutusta vammaisuudestaan VR:n verkkokaupasta saattajalippua ostettaessa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.