Politiikka
4.4.2017 16:15 ・ Päivitetty: 4.4.2017 16:15
Wolkswagenin skandaalin seuraus – “laajalla ryhmäkanneoikeudella on tarve”
Europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari (S&D) on esittänyt ryhmäkanneoikeusdirektiivin säätämisestä kirjallisen kysymyksen komissiolle. Suomessa, kuten monessa muussa jäsenmaassa ryhmäkanteen voi nostaa ainoastaan kuluttaja-asiamies. Viimeaikoina on tullut esille useita tapauksia joissa kuluttaja-asiamies olisi voinut nostaa ryhmäkanteen, mutta ei ole sitä tehnyt.
– Esimerkiksi Volkswagenin päästöhuijausasia, jossa dieselajoneuvojen synnyttämistä todellisista päästöistä on annettu väärää tietoa ja näin huijattu kuluttajia, on vielä kilpailu- ja kuluttajansuojavirastossa kesken, toteaa Jaakonsaari.
Ratkaisu olisi komission vuonna 2013 ryhmäkanteista antaman suosituksen laajentaminen direktiiviksi. Tällöin hallituksen olisi tartuttava asiaan.
– Suosituksessa esitetään jo nyt, että myös yksityishenkilöt tai yhteisöt voisivat nostaa kieltokanteen tai vahingonkorvausvaatimuksen. Se etteivät suomalaiset Volkswagen-omistajat voi itsenäisenä ryhmänä nostaa kannetta, heikentää paitsi kuluttajansuojaa, mutta myös neuvotteluasemia suhteessa yrityksiin toteaa Liisa Jaakonsaari.
Tiistaina mepit äänestivät suosituksistaan komissiolle, jossa vaativat nopeaa toimintaa uusien autojen tarkastuksien laadun parantamiseksi.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.