Politiikka

”Yhdenkään asiakkaan valinnanvapaus ei paranisi piiruakaan” – Demarit ”suomensivat” Anne Berneriä eduskunnassa: ”Rouva ministeri….”

Kari Hulkko
Kari Hulkko
Kari Hulkko

Demarien ryhmäpuheen eduskunnan välikysymyskeskustelussa pitänyt Katja Taimela sanoo, että toimiva raideliikenne on kasvun ja työllisyyden keskeinen veturi.

”Olemme tulleet pisteeseen, jossa tarvitaan toimia, jotta Suomen rautatiejärjestelmä voisi palvella suomalaisia jatkossakin. Hallituksen tekemät ostopalveluliikenteen leikkaukset toivat monelle seudulle epävarmuuden rautatieyhteyksien jatkosta.”

Taimelan mukaan hallituksen päätös tarpeellisten lähijunayhteyksien lopettamisesta muun muassa Karjaalle on herättänyt jopa kansanliikkeen.

”Pääradan työmatkaliikenteessä aikataulumuutokset, jossa pikajunat ohittavat kaupunkeja pysähtymättä ja vaikkapa lähijunien lippujärjestelmän digitalisointi ovat monen matkustajan kokemuksen mukaan epäonnistuneita uudistuksia. Tässä on osansa omistajallakin.”

Taimela sanoo, että sosialidemokraattiselle eduskuntaryhmälle ei avaudu miten hallituksen esittämällä mallilla junaliikenteen määrä lisääntyy, lippujen hinta matkustajille laskee ja valtion ostoliikennekustannukset laskevat, jos VR pilkotaan palasiksi.

”Julkinen monopoli muuttuisi yksityisiksi alueellisiksi monopoleiksi, jolloin aidon kilpailun positiiviset vaikutukset jäisivät saavuttamatta. Yhdenkään asiakkaan valinnanvapaus ei paranisi piiruakaan.”

Taimela nosti puheessaan esiin liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.).

”Ministeri Berner, te olette puolustautunut arvostelulta hallituksen valitsemassa mallissa viittaamalla kansainvälisiin kokemuksiin. Olette painottanut, että avautuminen kilpailulle on tuonut lisää tarjontaa ja halvempia hintoja. Tämä pitänee paikkansa, mutta maat joihin viittaatte ovat Suomea tiheämmin asuttuja sekä rataverkossa ja kalustossa kapasiteettia.”

”Kun teitä arvostellaan, ettette ole huomioineet kaikkia selvityksiä, niin kerrotte ja lainaan ”ministeriössä käyneenne läpi, mitkä ovat ne keskeiset arvot, joiden pohjalta haluatte edetä, ja vetäneet niistä myöskin synteesin.” Rouva ministeri, käännös tuosta lienee, että olette ohjanneet selvitysten arviointia poliittisesti haluamaanne suuntaan.

Taimela arvostelee Bernerin mallia siitä, että sitä ohjaa ideologia, joka ohittaa selvitysten faktat siitä, että kuluttajalle ei tule kilpailutuksesta mitään uutta, että kustannusten kasvun myötä lippujen hinnat nousevat, että valtio menettää rahaa ja että malli ei ratkaise raideliikenteen tämän päivän ongelmia.

”Viime viikolla budjetin lähetekeskustelun yhteydessä totesitte, että valtioneuvoston kanslialla on oikeus nimittää haluamansa henkilö junakilpailutuksen työryhmän jäseneksi. Niin on, mutta kyllä se oudolta näyttää, jos uudistusta kritisoinut – alansa johtava virkamies – vaihdetaan valmistelutyöryhmässä puoluetoveriinne, ministeri Lintilään.”

SDP ei vastusta kilpailua rautateillä.

”SDP kuitenkin vastustaa huonoa omistajapolitiikkaa, jossa valtionyhtiö pilkotaan ja liiketoiminta huutokaupataan. Mikäli hallitus katsoo, että VR:n liiketoiminnan tekee joku muu paremmin, niin on Sipilän hallituksellakin peiliin katsomisen paikka omistajana. SDP kannattaa matkustajaliikenteen kilpailun avaamista vaiheittain ja huolellisesti harkiten.”

Eduskunnassa käsitellään tänään koko opposition yhteistä välikysymystä raideliikenteen nykytilasta ja tulevaisuudesta.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat