Politiikka
10.6.2016 07:10 ・ Päivitetty: 10.6.2016 07:10
YK:n vammaissopimus tulee viimein voimaan – Millaisen Suomen SDP haluaa, nyt selkokielellä!
YK:n vammaissopimus tulee voimaan perjantaina 10. päivä kesäkuuta. Sen kunniaksi Sosialidemokraattinen puolue SDP on tehnyt omasta vammaispoliittisesta ohjelmasta videon.
Videolla puhutaan ja viitotaan selkokielellä. Video on myös tekstitetty.
Videossa on tärkeimmät asiat SDP:n ohjelmasta. Koko ohjelmassa on 66 asiaa, joilla vammaisten ihmisten elämä helpottuisi.
Ohjelmaa oli tekemässä moni vammaisaktiivi ja vammaisjärjestö. Se oli uusi tapa tehdä poliittista ohjelmaa.
Kansanedustaja Anneli Kiljunen sanoo, että vammaisilla ihmisillä pitää olla samat oikeudet kuin muilla.
Ohjelmassa oli kolme tärkeää pääasiaa: osallisuus, esteettömyys ja työ.
– Me kaikki voimme vaikuttaa siihen, kuinka paljon ihmisen vamma vaikeuttaa elämää, Kiljunen sanoo.
Lisää aiheesta
– Voimme muuttaa asenteita ja tarjota palveluja, jotka auttavat vammaista ihmistä.
Moni vammaisia auttava asia auttaa myös kaikkia muita. Esimerkiksi esteettömyys auttaa ihmisiä, joilla on lastenrattaat tai rollaattori.
Vammaisiin liittyvistä asioista päätetään usein kunnissa. Siksi SDP pyysi ihmisiä lähtemään vammaisasioiden lähettilääksi.
Lähettiläs vaikuttaa oman kotikaupunkinsa vammaisia koskeviin asioihin. Kaikki vammaisten asioista kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan.
Mukana on jo useita kymmeniä ihmisiä. SDP kouluttaa lähettiläitä toimimaan vammaisasioissa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Politiikka
9.6.2016 06:27
”Muutoksista hyötyvät kaikki” – SDP haluaa rakentaa esteettömän Suomen
Politiikka
19.3.2016 09:04
Haatainen: Hallituksen peruttava vammaisten tukileikkaukset – ”Vammaisuus ei poistu vanhetessa”
Politiikka
17.3.2016 14:42
Hallitus aikoo leikata vanhoilta vaikeavammaisilta – kok-edustaja: ”Ei liity sen suurempaa dramatiikkaa”
Uutiset
17.3.2016 08:26
Asiamiehen huoli: Vammaisista nuorista palkkatyötä vain 10 prosentilla
Politiikka
16.3.2016 06:32
Yle: Hallitus leikkaa vanhoilta vaikeavammaisilta – ministeri: ”Yritetään tehdä asioita nykyistä järkevämmin”
