Urheilu
26.1.2020 15:21 ・ Päivitetty: 26.1.2020 15:21
Belgialainen Thierry Neuville vei ensimmäisen Montensa: ”Voiton salaisuus oli oikea jalka. Pedaali lattiaan.”
Belgialainen Thierry Neuville jäädytti Monte Carlon MM-rallin päätöspäivänä rallia hallinneen Toyota-kaksikko Elfyn Evansin ja Sebastien Ogierin.
Neuville aloitti hyökkäyksensä jo lauantain päivähuollosta, takoi kuudet pohjat 30,9 sekuntia nopeammin kuin Evans. Hyundaita käskevä Neuville siirtyi kolmanneksi viimeisellä erikoikokeella rallin johtoon, toiseksi viimeisellä hänen johtonsa oli jo 11,1 sekuntia. Toyotan Ogier hengitti kolmantena 1,5 sekunnin päässä tallitoveri Evansista, joka taipuikin sitten kolmanneksi, häviten 1,7 sekuntia.
– Vähän turhautunut. En tiedä. Ehkä teimme illalla vääriä muutoksia autoon. Ehkä puskin liikaa, pyöritteli walesilainen Evans, joka pystyi kolmesti rallin aikana nousemaan hyvällä ajolla johtoon.
Ralli oli lopulta seitsemättä kauttaan Hyundailla ajavan Neuvillen näytös, toinen belgialaisvoitto Montessa sitten vuoden 1924 Bignan Ledurin. Viisi bonuspistettä vielä viimeiseltä ek:lta, täysi pistepotti ja MM-sarjan johto kahdeksalla pisteellä ennen Ogieria.
– Voiton salaisuus oli oikea jalka. Pedaali lattiaan, kuittasi Neuville maalissa itsevarman hyökkäyksensä.
Hyundain tallipomo Andrea Adamon mielestä Neuvillen ajo oli loppuun asti keskittynyttä – periksi ei annettu, vaikka huonoja aikoja välillä tulikin.
Toyotan päällikkö Tommi Mäkinen ei murehtinut maalissa kaksoisvoiton sulamista Neuvillen hyökkäyksessä.
Lisää aiheesta
– Hyvä, hyvä. Kaikki autot ehjänä maaliin. Ei paljon osia vaihdettu. Eilen siellä lumella ”poijjat” vähän jäivät. Tekivät sitten vähän muutoksia autoon, mikä vähän paransi. Kyllä Neuvillen hyökkäys yllätti. Siellä pitää olla luotto, kun on ”blacktoppia” ja jäätä. Thierry tunsi, etenkin tämän päivän pätkät ja tuttu auto. Elfyn lähti jo vähän yliajamaankin, käänsi kahteenkin kertaan mutkaan, kampasi Mäkinen tallinsa tulosta kaksi, kolme ja viisi.
Ranskalaiset mestarit Ogier ja Sebastien Loeb, kahdeksan kertaa putkeen Monten voittaneet eivät pystyneet vastaamaan vauhtiin. Vain viidellä renkaalla päätöspäivään lähtenyt Loeb romahti, ajoi ulos. Näin Esapekka Lappi pääsi nousemaan ruksaamalla neljänneksi ja Kalle Rovanperäkin viidenneksi Loebin ajon muututtua selviytymistaisteluksi. Ennen viimeistä erikoiskoetta yhdeksänkertainen mestari Loeb oli 3,8 sekuntia WRC:llä ensimmäistä MM-ralliaan ajavaa jyväskyläläistä perässä – maalissa jo 47,5!
– Hyvä tulos Kallella. Nythän he ovat isänsä kanssa Montessa tasoissa. Ruotsissa voi sitten jo painaa vähän kaasua, myhäili Mäkinen.
Toyota on vain kaksi pistettä Hyundain takana merkkimestaruudessa.
Rovanperä ei ollut täysin tyytyväinen ajoonsa.
– Sijoitus on hyvä. Näytettiin vähän kuivalla jo vauhtiakin. Ei kuitenkaan mikään mieletön tulos. Tällä kokemuksella maksimi. Keli oli vaikeampi kuin viime vuonna, jääpaikat ajettiin nollariskillä, kuittasi 19-vuotias ensivetonsa kuninkuusluokassa.
Pieksämäkeläinen Lappi piti lopputulostaan tyydyttävänä.
– Vaikkei ongelmia olisi ollutkaan, ei olisi ehditty kolmanneksi. Kokemusrikas viikonloppu. Iskaripuolella oltiin alussa metsässä torstai-iltana. Kaikkien ongelmien jälkeen voi olla tyytyväinen, summasi Lappi uransa parhaan tuloksen Montessa.
Isä Harri Rovanperä kommentoi kysyttäessä poikansa ajoa tavoilleen uskollisen rauhallisesti.
– Ei enempää voisi olla ammattimaisempi ajo. Hyvä ajo ja vauhti. Otti rauhassa, kun ei ollut selkeää. Hän on niin tiukka itselleen. Sehän se kilpaurheilijallakin pitääkin. Asenne ihan oikea. Paremmin veti kuin pystyi odottamaan. Vehkeet ehjänä ja ilman virheitä. Moni odotti, että heilahtaa kun lähtee näiden poikien vauhtiin. Ei heilahtanut, kommentoi Harri maalissa rehellisesti ja realistisesti poikansa ajoa. Jäihän sinne taakse jopa Monten 7-kertainen voittajakin.
Kuljettajavaihdosten jälkeen uuden vuosikymmenen MM-ralli avauksesta tuli Monten luonnollisen vaikeiden sääolosuhteiden höystämänä kelpo avaus. Kysymysmerkkejä nousi ilmaan aivan viimeiseille kilometreille asti. Mihin hävisi Toyotan voittovauhti? Miten Ogierin sopeutuminen takkusi tutuilla teillä? Vai oliko nälkäinen belgialainen tutulla autolla vain lyömätön paketti? Näytti siltä, että todistimme juuri kovaa suoritusta, joka ratkaistiin ajamalla. Välien selvittely jatkuu entistä tiukempana.
Selvää on, että Ogierilla riittää nälkää ajaa rallia. Eilen ei nähty Ogierin viimeistä poistumista kotiyleisön edessä, Gapin huollosta WRC:n ratissa. Kahdesta kolmeen kauteen on jatkoa tulossa, siihen nähden kotoutuminen japanilaismerkin penkkiin sujui loistavasti. Evansilta jopa erittäin loistavasti – vauhtia löytyi.
Ennakoitu kaksintaistelu Hyundain ykköskuljettajan paikasta sai nolon päätöksen Tänakin hurjassa kaadossa. MM-voitoissa Neuville karkasi yhdellä voitolla ohi Tänakin, 13. voittoonsa. Turvallisuustyö, johon on satsattu viime vuosina paljon – oli kuitenkin Monten 2020 suurin voittaja.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Urheilu
25.1.2020 17:33
Mestari Tänak ei pitänyt kaatoaan nuottivirheenä: ”Se oli iso onnettomuus” – Hybriditeknologia tulee WRC-autoihin 2022
Urheilu
24.1.2020 18:25
”Uusi tähti on syttynyt” – Monte Carlon perjantai todisti mestarin hurjan ulosajon ja myös Lappi ulkoili pellolla
Urheilu
23.1.2020 08:00
Nälkäiset nuoret haluavat pelastaa Suomen rallimaineen – Kalle Rovanperä ajaa numerolla 69: ”Se näkyy oikein, vaikka auto on katollaan!”