Emmanuel Macronin lausunnot Natosta huolettavat – Viron sisäministeri puhuu jo jopa suunnitelma B:stä

Ekren puheenjohtaja Mart Helme.

Naton tulevaisuudesta on herännyt paljon keskustelua sen jälkeen kun Ranskan presidentti Emmanuel Macron esitti kriittiset arvionsa puolustusliiton toiminnasta. Macron muun muassa kutsui Natoa “aivokuolleeksi”.

Johannes Ijäs

Lue lisää: Heinäluoma jyrähtää Macronin kohulausunnosta: ”Suomessakin pitäisi pysähtyä eikä jatkaa vanhojen rukousnauhojen pyörittämistä – Nato-sanakirjaa aihetta päivittää”

Nato puhuttaa tällä hetkellä myös Virossa. Jopa niin paljon, että hallituksessa oleva oikeistopopulistisen puolueen Ekren puheenjohtaja, sisäministeri Mart Helme puhuu suunnitelma B:stä Natoon liittyen.

Puhe on yllättävää, varsinkin virolaisen suusta. Viron puolustusratkaisu nojaa vahvasti Naton jäsenyyteen eikä tämän haluta muuttuvan.

– Me emme aseta Natoa kyseenalaiseksi. Emme näe sen olevan romahtamassa. Mutta me näemme, että se tarvitsee muutoksia, Helme painottaa ja toteaa, että pitää olla proaktiivinen eikä reaktiivinen puolustusliiton kehittämisessä.

Turkin omapäinen toiminta Natossa on puhuttanut viime aikoina. Se hyökkäsi Pohjois-Syyriaan. Samoin USA:n presidentti Donald Trumpin suhtautuminen puolustusliittoon herättää monia kysymyksiä. Trump on vaatinut koko presidenttikautensa ajan jäsenmailta voimakkaampia satsauksia puolustusliittoon. Trumpin tiedetään suhtautuvan skeptisesti kaikkiin kansainvälisiin järjestöihin ja toimijoihin.

“Se tekee minut hyvin epäileväiseksi.”

Oppositiossa olevan Viron sosialidemokraattien puheenjohtaja Indrek Saar ihmettelee Mart Helmen puheita, joiden mukaan maan hallituksessa puhuttaisiin suunnitelma B:stä Naton rinnalla.

– Jos hän (Helme) puhuu suunnitelma B:stä, se tekee minut hyvin epäileväiseksi. En näe mikä olisi suunnitelma B. Jos me haluamme, ja Baltian maat haluavat olla itsenäisiä, me olemme Natossa. Me tarvitsemme Euroopan unionia ja Natoa ja meidän täytyy tehdä kaikkemme auttaaksemme niitä niin paljon kuin mahdollista pysymään yhdessä. Minulla ei ole suunnitelma B:tä Natolle. Meidän pitää tehdä parhaamme, jotta Nato on hyvässä kunnossa, Saar sanoo Tallinnassa parhaillaan vieraileville suomalaisille politiikan toimittajille.

– Me emme halua sanoa, että Macron puhuu sataprosenttisesti totta sanoessaan, että Nato on aivokuollut. Mutta selvää on, että Natossa on ongelmia. Jos me olemme nojanneet oman turvallisuutemme Natoon, katsomme hyvin tarkkaan, mitä siellä tapahtuu, sisäministeri Mart Helme sanoo.

Nato kokoontuu pian huippukokoukseen Lontoossa. Helmen mukaan Viron hallitus, johon kuuluvat Ekren lisäksi keskustapuolue ja Isänmaa, valmistautui eilen huippukokoukseen.

– Työskentelemme myös niin sanotun suunnitelma B:n kanssa, eli mitä Viro tulee tekemään eikä ainoastaan Viro vaan myös muut Baltian maat, jos Macron todellisuudessa on puhunut totta, Helme sanoo.

Hän kuitenkin painottaa pitävänsä Macronin puheita liioitteluna.

Tilanne on Helmen mukaan kuitenkin epäselvä. Hänen mukaansa nyt edetään kylmän sodan jälkeisen ajan loppua eikä kukaan tiedä tarkalleen, mitä seuraavaksi tapahtuu.

– Siksi meillä on oltava suunnitelma B.

“Jos jokin maa, vaikkapa Turkki, putoaa ulos Natosta.”

Helmen mukaan on selvää, ”että Euroopan unioni on menettämässä otettaan”. Macron taas ajaa voimakkaasti eurooppalaista puolustusta.

– Me emme voi luottaa Euroopan unioniin jonkinlaisena turvallisuustakuuna. Macronilla voi olla suuria unelmia Euroopasta valtakeskuksena. Eurooppa ei ole valtakeskittymä ja tulevaisuudessa se on yhä jopa yhä vähemmän valtakeskittymä. Meidän on kohdattava todellisuus, Helme sanoo.

Naton kriisistä Helme sanoo, että ehkä kaikki menee hyvin.

– Natolla on ollut kriisitilanteita ennenkin. Tämäkin on sellainen. Kukaan ei tiedä, miten Nato voittaa tämän kriisitilanteen, Helme sanoo ja painottaa, että siksi Viron on pidettävä hyviä kumppaanuussuhteita tiettyjen maiden kanssa.

Helmen mukaan on selvää, että Viron täytyy pitää hyviä suhteita niin USA:n, Ison-Britannian kuin Saksan ja Ranskan kanssa.

– On selvitettävä, mikä on niiden näkemys tilanteesta, joka on muodostunut ja joka voi vielä muodostua.

– Emme me nyt tee sellaisia liikkeitä, joilla jotenkin aliarvioisimme Natoa tai että laittaisimme koko Naton idean uhan alle. Luotamme yhä Natoon ja haluamme sen olevan aktiivinen ja vahva.

– Jos jokin maa, vaikkapa Turkki, putoaa ulos Natosta ja muuttaa sen koko idean täydellisesti, mitä sitten? Selviääkö Nato tästä? Helme kuitenkin kyselee ja painottaa diplomaattisen työn merkitystä Naton sisällä.

– Me emme aseta Natoa kyseenalaiseksi, emme näe sen olevan romahtamassa, mutta näemme että se tarvitsee muutoksia, Helme summaa ja painottaa aktiivisuutta ongelmien ratkaisemisessa.