Kotimaa
7.1.2020 11:38 ・ Päivitetty: 7.1.2020 11:38
Entistä useampi suomalainen tekee ostoksia sunnuntaisin tai myöhään illalla – sadat pikkukaupat ovat sulkeneet ovensa viime vuosina
Kauppojen aukiolon vapauttamisen jälkeen yhä useampi suomalainen käy ostamassa ruokansa Prisman ja K-Citymarketin kaltaisista hypermarketeista tai hieman pienemmistä supermarketeista.
Vuodesta 2016 alkaen isot kaupat ovat voineet olla auki yötä myöten, ja entistä useampi suomalainen tekee ostoksia sunnuntaisin tai myöhään illalla.
Aukiolojen vapauttamisesta ovat hyötyneet eniten suuret, yli tuhannen neliömetrin supermarketit. Niiden yhteenlaskettu myynti on kasvanut noin 20 prosenttia vuoden 2015 tasolta, ilmenee Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) tilastoista.
Kasvuvauhti on ollut kaksinkertainen koko päivittäistavarakauppaan verrattuna. PTY:n toimitusjohtaja Kari Luoto uskoo aukiolojen vapauttamisen olleen keskeinen syy siihen, että myynti on kasvanut nimenomaan suurissa supermarketeissa.
– Ne ovat parhaiten pystyneet hyödyntämään lisääntyneet aukiolotunnit liiketaloudellisesti, Luoto sanoo.
Kaikkein isoimmat hypermarketit, kuten Prismat ja K-Citymarketit, eivät ole pystyneet kasvattamaan myyntiään aivan yhtä reippaasti. Luoto arvelee yhdeksi syyksi sitä, että supermarketit ovat tiiviimmin kiinni asutuksessa.
Kauppojen aukioloajat vapautuivat vuoden 2016 alusta. Muutos vaikutti etenkin yli 400 neliömetrin kauppoihin, joiden aukiolo oli aiemmin ollut rajoitettua ilta- ja yöaikaan sekä juhlapyhinä.
Pienten kauppojen verkosto kutistunut
Kun aukiolon rajoitukset poistuivat, pienet kaupat menettivät kilpailuvaltin, jonka laajemmat aukiolot olivat niille tarjonneet.
– Vanha lainsäädäntö oli synnyttänyt meille Suomeen ehkä vähän keinotekoisen pienten kauppojen verkoston, joka ei vastannut markkinatalouden kysyntää, Luoto sanoo.
Aukiolojen vapautumisen jälkeen pienten, alle 400 neliön kauppojen yhteenlaskettu myynti on supistunut. Pudotus on ollut rajuin alle sadan neliön pienmyymälöissä, joiden myynnistä on kadonnut noin viidesosa.
Viime vuosina Suomessa on suljettu satoja pienempiä myymälöitä. On kuitenkin vaikea sanoa, kuinka moni pikkukauppa on lopettanut aukiolojen vapautumisen seurauksena. Kaupan alalla on jo vuosikaudet jyllännyt kehitys, jossa myymälöiden määrä vähenee ja niiden keskimääräinen koko kasvaa.
S-ryhmän kaupallisen johtajan Ilkka Alarodun mukaan aukiolojen vapauttamisella ei ole ollut suoraa vaikutusta pienten kauppojen vähenemiseen.
– Trendi on ollut olemassa pitkän aikaa, ja se liittyy myös kaupungistumiseen.
Alarotu uskoo, että kaupan siirtyminen isompiin myymälöihin jatkuu, vaikkakin suurin vähennys pienten kauppojen määrässä on jo tapahtunut.
– Pienemmilläkin myymälöillä on mahdollisuuksia elää, sillä niitä tarvitaan lähikauppoina ja täydennysostopaikkoina ja maaseudulla myös varsinaisina ostopaikkoina.
Valmisaterioiden myynti kasvanut
Sunnuntaista on aukiolojen vapauttamisen jälkeen vähitellen tullut jopa yhtä suosittu ostospäivä kuin arkipäivistä.
– Se on kasvanut lähelle pienimpiä arkipäiviä myynniltään, Alarotu sanoo.
Myös Lidlin asiakkaat hyödyntävät yhä enemmän sunnuntain aukioloa. Lidlin Etelä-Suomen aluejohtajan Antti Partasen mukaan asiakkaiden ostoskori ei sunnuntaina eroa normaalista arkipäivästä.
– Sunnuntaina ihmiset valmistautuvat tulevaan arkiviikkoon, Partanen kuvailee.
Alarodun mukaan myös lauantai-illoista on tullut suosittuja. Aiemmin isommat kaupat eivät saaneet olla auki lauantaina iltakuuden jälkeen.
Esimerkiksi Joensuun keskustan K-Citymarketissa kaikki myöhäiset iltatunnit ovat suosittuja, riippumatta päivästä.
– Meillä valmisaterioiden ja puolivalmiiden einesten myynti on kasvanut. Arvelemme sen johtuvan siitä, että uusia aukiolotunteja käyttävät nimenomaan alle 25-vuotiaat, sanoo kauppias Rauno Törrönen.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.