Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Finnwatch arvioi sähköautojen valmistajien vastuullisuutta – kolme automerkkiä erottui joukosta

LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Kuvituskuvassa Nissan Leaf -täyssähköauton akku ja moottori Helsingissä 22. tammikuuta 2020.

Sähköautojen valmistajien vastuullisuudessa on suuria eroja, kertoo Finnwatch. Kansalaisjärjestön vastuullisuusvertailussa parhaiten pärjäsivät BMW, Tesla ja Volkswagen. Heikommin menestyivät Polestar, Skoda ja Kia.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Finnwatch arvioi sähköautovalmistajien ihmisoikeuksia koskevia vastuullisuusprosesseja keskittyen erityisesti akuissa käytettäviin mineraaleihin. Kaivossektorin vastuullisuusongelmat ovat olleet puheenaiheena autoalalla.

Eteläkorealainen Kia jäi vertailussa heikoimmaksi. Kian yritysvastuuraporteissa käytetty terminologia oli Finnwatchin mukaan epämääräistä ja saadut tiedot niin vähäisiä, ettei arviointia voitu kunnolla tehdä.

Polestarin ja Skodan materiaaleissa tiedot akkumineraaleja koskevista vastuullisuusprosesseista olivat Finnwatchin mukaan vähäisiä. Polestar vetosi vastuullisuustyössään omistajiinsa lukeutuvan Volvo Carsin ja Skoda Volkswagen-konsernilta saamiinsa synergiaetuihin. Volvo puolestaan vastasi Finnwatchille, ettei se vastaa Polestaria koskeviin kysymyksiin. Volkswagenilta taas ei saatu vastauksia yhtiön omaa tai Skodan vastuullisuutta koskien.

Vertailussa parhaiten pärjänneet autovalmistajat olivat arvioineet laajasti mineraalien tuotannon riskejä. Paras kolmikko BMW, Tesla ja Volkswagen pohjasivat selvityksen mukaan toimintansa kansainvälisiin yritysvastuustandardeihin ja raportoivat avoimesti alihankintaketjuistaan sekä niissä käytetyistä vastuullisuustoimenpiteistä.

Kaikki autovalmistajat eivät vastanneet Finnwatchin kysymyksiin kovin reippaasti. BMW ja Tesla antoivat joitakin alinhankintaketjujen kaivostietoja. Volkswagen taas on julkaissut sulattamot, joista se hankkii tinaa, tantaalia, volframia ja kultaa.

MYÖS Nissanin menestys Finnwatchin vertailussa jäi heikoksi. Sen vastuullisuusprosessit eivät järjestön mukaan vaikuta olevan kansainvälisten yritysvastuustandardien mukaisia.

Finnwatch kuvailee Nissanin toimintaa mustavalkoiseksi. Selvityksen mukaan se mieluummin lopettaa ostot kuin puuttuu alihankkijoidensa havaitsemiin väärinkäytöksiin.

Sähköautojen markkinat käyvät kuumana ja akkumineraalien kysyntä on noussut. Viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin yli 14 500 täyssähköautoa. Se on yli 43 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Finnwatch vaatii, että EU:n tulossa oleva yritysvastuudirektiivi ottaa huomioon koko toimitusketjun raaka-aineiden tasolle asti.

- Asianmukaisen huolellisuuden noudattaminen arvoketjuissa on yrityksille välttämätöntä, sanoo Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Finér tiedotteessa.

KIA selittää menestystään vertailussa sillä, ettei se ehtinyt vastata Finnwatchin kysymyksiin ajoissa.

- Olemme pyytäneet Finnwatchilta lisäaikaa vastauksien toimittamiselle, mutta valitettavasti he eivät ole joustaneet. Kia suhtautuu asiaan sen vaatimalla vakavuudella, ja vastaukset alkuperäisiin kysymyksiin ovat työn alla Koreassa, vastaa Kian PR-päällikkö Mikko Autio.

- Kian maahantuojana toimiva Astara Auto Finland Oy ei kuulu autoja valmistajaan Kia-konserniin, mistä johtuen meillä ei ole mahdollisuutta kommentoida suoraan tuotteiden valmistukseen, tai alihankintaan liittyviä yksityiskohtia, Autio kertoo.

Polestar puolestaan kertoo ottaneensa yhteyttä Finnwatchiin kyselyn jälkeen korjatakseen vastauksiaan.

- Olemme sittemmin vastanneet suoraan Finnwatchille avataksemme jatkuvaa ponnisteluamme parantaaksemme koko toimitusketjumme jäljitettävyyttä sekä selvitysprosessia, jotta voimme varmistaa, että kaikki toimittajamme noudattavat OECD:n ohjeiden kanssa linjassa olevien vastuullisen hankinnan periaatteita, Polestarin PR- ja viestintäpäällikkö Johanna Laune kertoo.

- Polestarilla jäljitettävyys perustuu sähköajoneuvojen komponenttien korkean riskin raaka-aineiden seurantaan, ja akkujen riskimateriaalien jäljittämiseen käytetään lohkoketjuteknologiaa. Polestarin yhteistyökumppaneiden on noudatettava toimintaohjeita, joihin kuuluu sen varmistaminen, ettei Polestarin liiketoimintaan, tuotteisiin ja palveluihin liity minkäänlaista pakkotyötä. Jos kumppanin havaitaan rikkovan koodia, ryhdytään toimenpiteisiin. Yhteistyökumppaneiden eettisten ohjeiden täydentämiseksi meillä on käytössä toimenpiteitä ja käymme säännöllistä vuoropuhelua konsulttien, Polestarin omistajien, tavarantoimittajien, kansalaisjärjestöjen ja toimialajärjestöjen kanssa, Polestarin Laune kertoo.

SKODAN maahantuojan Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela ei ole Finnwatchin vastuullisuusvertailusta tietoinen.

- Skodan osalta voin todeta vastuullisuuden olevan olennaisen osan kaikkea liiketoimintaa, Koskela kertoo ja ohjaa jatkokysymykset Volkswagen-konsernin yhteyshenkilöille Saksassa.

Nissanilla kummaksutaan merkin heikkoa menestystä Finnwatchin selvityksessä.

- Olemme valmistaneet sähköautoja jo yli 10 vuotta ja keskittyneet vahvasti ihmisoikeus- ja ympäristöasioihin. Koko toimittajaketju on muuttunut sähköautojen myötä, ja arvioimme jatkuvasti arvoketjuun liittyviä poikkeamia. Nissan on sitoutunut muun muassa OECD:n sekä muiden kansainvälisesti tunnustettujen järjestöjen toimimintamalleihin yritysvastuuseen liittyen, Nissanin viestintäpäällikkö Mika Särkelä sanoo.

Nissanin kyselyvastauksen on toimittanut Euroopan pääkonttori. Särkelä epäilee, onko Finnwatch saanut kaikkia vastauksia.

- Jokainen Nissanin arvoketjun toimittaja noudattaa lakeja sekä sopimuksia. Mikäli alihankkija ei näitä noudata, asia tutkitaan ja sen jälkeen siihen tehdään korjaavat toimenpiteet. Pyrimme kehittämään toimintaa yhdessä. Mikäli toimija ei pysty niihin sitoutumaan, joudumme miettimään toimittajan vaihtamista. Nissan käyttää myös Särkelän mukaan kolmatta osapuolta jatkuvasti arvioimassa vastuullisuusprosesseja.

STT / Hanna Iittala

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE