Hallitus täräytti taas – iso lakimuutos, lausunnot halutaan kuudessa päivässä

Arja Jokiaho

Hallituksen nopea aikataulu lainvalmistelussa on herättänyt kritiikkiä. Esimerkiksi työttömyysturvan heikennyksiin lausuntoaikaa jäi vain kymmenisen päivää.

Hallituksen linja jatkuu. Tänään illansuussa viiden aikaan sosiaali- ja terveysministeriö tiedotti laittavansa lausunnoille etuuksien indeksikorotusten jäädyttämiset.

Lausunnot pyydetään toimittamaan 24.9.2023 mennessä eli lausuntoaikaa on käytännössä vain kuusi arkipäivää.

Valtioneuvoston oma suositus lausuntoajoille olisi 6-8 viikkoa.

STM:n tiedotteessa kerrotaan, että lakiluonnoksessa ehdotetaan, että eräiden kansaneläkeindeksiin ja elinkustannusindeksiin sidottujen etuuksien ja rahamäärien indeksitarkistukset jäädytettäisiin hallituskaudeksi. Samalla korotettaisiin yksinhuoltaja- ja monilapsisten perheiden lapsilisiä sekä alle kolmivuotiaista lapsista maksettavaa lapsilisää.

Voimassa olevan lainsäädännön mukaan kansaneläkeindeksiin tai elinkustannusindeksiin sidotut etuudet ja rahamäärät tulee tarkistaa vuosittain. Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että indeksitarkistukset jätettäisiin tekemättä vuosina 2024-2027. Tämä tarkoittaa sitä, että etuuksien määrä säilyisi vuoden 2023 tasossa, STM kertoo tiedotteessaan. Ehdotettua indeksitarkistusten jäädytystä ei ole tarkoitus korvata myöhemmin tehtävillä indeksikorotuksilla.

Ehdotettujen toimenpiteiden tarkoitus on tasapainottaa julkista taloutta ja nostaa työllisyyttä. Esityksen on arvioitu vahvistavan julkista taloutta enimmillään 383 miljoonalla eurolla.

Esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Hallituksesta on perustellut budjettilakien vaativan kiireistä aikataulua.

Hallituksen nyt esittämien lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2024. Lait olisivat voimassa vuoden 2027 loppuun saakka. Indeksijäädytyksen vaikutus etuuksien ja rahamäärien reaaliseen tasoon olisi kuitenkin enintään 10,2 % eli lakia sovellettaisiin enintään niin kauan, kunnes tämä takaraja saavutetaan. Takarajan saavuttamisen jälkeen jäädytyksen piirissä olevat etuudet ja rahamäärät nousisivat voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.