Ulkomaat
4.7.2019 09:12 ・ Päivitetty: 4.7.2019 09:12
Jäätelömyyjä sai tarpeekseen somevaikuttajista – Instagram-julkkikset maksavat tötteröistä tuplahinnan
Los Angelesissa jäätelöautoa ajava Joe Nicchi sai tarpeekseen somevaikuttajista.
Paikallisesti suosittu jäätelöauto CVT Soft Serve oli alkanut Guardianin mukaan saada viikoittain viestejä ”Instagram-vaikuttajilta”. Viesteissä vaikuttajiksi julistautuneet lupailivat julkaista kuvan Nicchin jäätelöauton jäätelöstä, jos saisivat sen ilmaiseksi.
Nicchi on Guardianin mukaan aina kieltäytynyt näistä ”tarjouksista”, mutta nyt hänen mittansa täyttyi ja mies ripusti autoonsa kyltin vastalauseena kyselytulvaan. Kyltissä lukee ”vaikuttajat maksavat tuplana”.
– Olemme antivaikuttaja-vaikuttajia. Se on outoa, mutta mielestäni se on todella hauskaa, Nicchi kertoi Guardianille keskiviikkona.
Nicchi kertoi lehdelle toivovansa, että hänen päätöksensä innostaa pieniä yrityksiä pitämään puolensa.
Jäätelömyynti tukee näyttelijän työtä
Monet yritykset ovat somevaikuttajien tuoman huomion varassa. Myös Nicchi ymmärtää mainonnan tärkeyden, Guardian kertoo.
Hän on lehden mukaan näyttelijä, joka aloitti yrityksensä lisätienestinä.
Lisää aiheesta
Ensimmäisen jäätelöautonsa hän maksoi Guardianin mukaan mainoskuvauksesta saaduilla tuloilla.
– Tämä on rahan tekoon tarkoitettu asia. En voi antaa jäätelöäni ilmaiseksi, hän kertoi Guardianille.
Jäätelömyyjälle on tullut kyselyitä Vice-julkaisun mukaan jopa kasvotusten. Nicchi kertoi Vicelle, että jo ensimmäisten 30 sekunnin aikana tiedustelijat ilmaisevat sosiaalisen median statuksensa ja kertovat nimimerkkinsä.
Vicen mukaan Nicchi päätti uudesta tuplamaksupolitiikastaan sen jälkeen, kun häntä pyydettiin järjestämään jäätelötarjoilu 300-henkiseen tapahtumaan. Palkkioksi luvattiin näkyvyyttä.
”Ymmärrän tähän liittyvän ironian”
Kyselyt eivät ole Vicen mukaan ihme. Nicchin jäätelöauto julistettiin heti perustamisensa jälkeen vuonna 2014 Los Angelesin parhaaksi food truckiksi.
Kyltin hän teki Vicen mukaan alkujaan vitsin omaisesti. Samassa yhteydessä hän julkaisi kuvan kyltistä CVT:n omalla Instagram-sivulla.
– Emme todellakaan välitä siitä, oletko vaikuttaja tai siitä kuinka monta seuraajaa sinulla on. Emme ikinä anna sinulle ilmaista jäätelöä sosiaalisen median sivullasi tehtyä julkaisua vastaan. Se (jäätelö) on kirjaimellisesti neljän dollarin tuote. No nyt se on sinulle kahdeksan dollaria, Nicchi kertoi kuvan alla, jossa hän poseeraa kyltin kanssa.
Kuva jaettiin Vicen mukaan Redditissä ja se löysi nopeasti tiensä sivuston etusivulle.
– Luottakaa minuun, ymmärrän kyllä tähän kaikkeen liittyvän ironian. Minä pilkkaan vaikuttajia ja nyt saan jossain määrin sosiaalisen median tunnustusta siitä, että vaikutan ei-vaikuttajiin. Tiedän, että se on ironista ja tajuan sen, Nicchi vakuutti Vicelle.
STT–ARTTU MÄKELÄ
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Talous
2.7.2019 14:44
Finnwatch löysi Suomessa myytävästä jäätelöstä ihmisoikeusriskejä
Kotimaa
26.6.2019 10:52
Mies ilmoitti Youtube-seuranhakuvideolla etsivänsä 12–20-vuotiaita tyttöjä suviseuroihin – poliisi tietää miehen henkilöllisyyden
Työmarkkinat
26.6.2019 10:32
Nuori, varo suullista sopimusta – Kesäduunari-info vastaa nuorten kysymyksiin
Kirjallisuus
8.4.2019 11:57
Suomen ehdokkaat Euroopan unionin kirjallisuuspalkinnon saajiksi on valittu – aiempia voittajia on muun muassa Riku Korhosen Lääkäriromaani
Politiikka
28.10.2018 08:50
Yksi tupakantumppi voi saastuttaa jopa 1000 litraa vettä
Talous
15.5.2018 13:37
Elintarviketeollisuus: Tämä on vuoden suomalainen elintarvike