Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Ulkomaat

Jäätelömyyjä sai tarpeekseen somevaikuttajista – Instagram-julkkikset maksavat tötteröistä tuplahinnan

Yhdysvaltalainen jäätelönmyyjä sai tarpeekseen somevaikuttajien tarjouspyynnöistä. Kuvituskuva.

Los Angelesissa jäätelöautoa ajava Joe Nicchi sai tarpeekseen somevaikuttajista.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Paikallisesti suosittu jäätelöauto CVT Soft Serve oli alkanut Guardianin mukaan saada viikoittain viestejä “Instagram-vaikuttajilta”. Viesteissä vaikuttajiksi julistautuneet lupailivat julkaista kuvan Nicchin jäätelöauton jäätelöstä, jos saisivat sen ilmaiseksi.

Nicchi on Guardianin mukaan aina kieltäytynyt näistä “tarjouksista”, mutta nyt hänen mittansa täyttyi ja mies ripusti autoonsa kyltin vastalauseena kyselytulvaan. Kyltissä lukee “vaikuttajat maksavat tuplana”.

– Olemme antivaikuttaja-vaikuttajia. Se on outoa, mutta mielestäni se on todella hauskaa, Nicchi kertoi Guardianille keskiviikkona.
Nicchi kertoi lehdelle toivovansa, että hänen päätöksensä innostaa pieniä yrityksiä pitämään puolensa.

Jäätelömyynti tukee näyttelijän työtä

Monet yritykset ovat somevaikuttajien tuoman huomion varassa. Myös Nicchi ymmärtää mainonnan tärkeyden, Guardian kertoo.

Hän on lehden mukaan näyttelijä, joka aloitti yrityksensä lisätienestinä.

Lisää aiheesta

Ensimmäisen jäätelöautonsa hän maksoi Guardianin mukaan mainoskuvauksesta saaduilla tuloilla.

– Tämä on rahan tekoon tarkoitettu asia. En voi antaa jäätelöäni ilmaiseksi, hän kertoi Guardianille.

Jäätelömyyjälle on tullut kyselyitä Vice-julkaisun mukaan jopa kasvotusten. Nicchi kertoi Vicelle, että jo ensimmäisten 30 sekunnin aikana tiedustelijat ilmaisevat sosiaalisen median statuksensa ja kertovat nimimerkkinsä.

Vicen mukaan Nicchi päätti uudesta tuplamaksupolitiikastaan sen jälkeen, kun häntä pyydettiin järjestämään jäätelötarjoilu 300-henkiseen tapahtumaan. Palkkioksi luvattiin näkyvyyttä.

“Ymmärrän tähän liittyvän ironian”

Kyselyt eivät ole Vicen mukaan ihme. Nicchin jäätelöauto julistettiin heti perustamisensa jälkeen vuonna 2014 Los Angelesin parhaaksi food truckiksi.

Kyltin hän teki Vicen mukaan alkujaan vitsin omaisesti. Samassa yhteydessä hän julkaisi kuvan kyltistä CVT:n omalla Instagram-sivulla.

– Emme todellakaan välitä siitä, oletko vaikuttaja tai siitä kuinka monta seuraajaa sinulla on. Emme ikinä anna sinulle ilmaista jäätelöä sosiaalisen median sivullasi tehtyä julkaisua vastaan. Se (jäätelö) on kirjaimellisesti neljän dollarin tuote. No nyt se on sinulle kahdeksan dollaria, Nicchi kertoi kuvan alla, jossa hän poseeraa kyltin kanssa.

Kuva jaettiin Vicen mukaan Redditissä ja se löysi nopeasti tiensä sivuston etusivulle.

– Luottakaa minuun, ymmärrän kyllä tähän kaikkeen liittyvän ironian. Minä pilkkaan vaikuttajia ja nyt saan jossain määrin sosiaalisen median tunnustusta siitä, että vaikutan ei-vaikuttajiin. Tiedän, että se on ironista ja tajuan sen, Nicchi vakuutti Vicelle.

STT–ARTTU MÄKELÄ

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE