Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Jari-Matti Latvala realistisena Sardinian MM-rallin aattona: “Toyotalla täällä ei ole koskaan voitettu”

Lehtikuva

Jari-Matti Latvalan vetämän Toyota miehistö on Sardinian MM-rallissa tiukassa paikassa, vaikka kaksikko Sebastien Ogier ja Elfyn Evans MM-sarjan kärkeä hallussaan pitävätkin neljän osakilpailun jälkeen.

Pertti Knuuttila

– Toyotalla täällä ei ole koskaan voitettu. Hyundai on ollut vahva näissä raffeissa olosuhteissa, toteaa Latvala.

Perjantain ensimmäisinä luuta-autoina reitillä ajavat Toyotat.

– Rengas on aika umpinainen rakenteeltaan ja se ei helpota kuivalla irtosoralla ajamista. Olisi hyvä, jos olisi olemassa näihin tilanteisiin avonaisempi rengas. Mutta jonkun siellä reitillä on aina ensimmäisenä oltava. Voi olla, että takkiin voi tulla jopa sekunti kilometrillä. Tämä on kuitenkin ralli, jossa aina sattuu ja tapahtuu, virheitä tulee ja renkaita menee, summaa Latvala kuuman ja kuivan Sardinian juonen.

Torstaiaamun asvalttipitoisessa shakedownissa nopeimpia olivat Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak.

Suomalaisnuorukaisella Kalle Rovanperällä oli vastoinkäymisiä heti aamutuimaan.

– Auton ohjaus ei ollut tuntunut normaalilta siirtymällä ”mutteritestiin” ja Kalle palasi huoltoon, jossa ohjauksen osat ja ohjaustehostin vaihdettiin ja vika poistui, selvitti Latvala.

– Valitettavasti Kallen keskeytys Portugalissa on vaikea topicci, jota en voi avata sen enempää, lisäsi Latvala kaksi viikkoa sitten tapahtuneesta mystisestä episodista. Kyllä asiaan ja päätöksen vaikutti se, että täällä ajetaan samalla korilla kuin Portugalissa. Ja autot uudelleen rakennettiin tässä välissä Portugalissa.

– Kallella on ollut kaksi huonompaa (rallia). Ja kyllä se aina vähän painetta onnistumisesta nostaa. Hyvin Kalle on kyllä painetta kestänyt. Ei tähän nyt enää kolmatta tarvita. Itsellä oli viisi peräjälkeen, niin kyllä siinä jo motivaatiotakin kysyttiin, arvioi Latvala.

– Kalle odottaa kovasti Eestin rallia, jossa hänellä on mahdollisuus ajaa voitosta, Latvala jatkoi.

Latvala näkee ensi kauden kuljettajavalinnat selkeästi.

– Kyllä meillä on halu pitää nykykuskit edelleen tallissa. Nyt vain olisi tärkeää saada ensi vuoden kalenteri vahvistetuksi, jotta Ogier voisi ilmoittaa, mitkä rallit hän ajaa. Sitten meillä on tarve saada Ogierilta ajamatta jääviin kisoihin uusi, WRC-kokemusta omaava kuski. Käsittääkseni vapaina ovat Esapekka Lappi, Teemu Suninen, Andreas Mikkelsen, Daniel Sordo ja Craig Breen.

Latvala myöntää, että kuljettajavalinnoissa painaa myös ensi kauden uuden, hybridiauton kehittäminen.

– Olisihan se pokeria avoimilla korteilla, jos kuski testaa ensin meillä ja sitten tekeekin kilpailijan kanssa sopimuksen. Meillä testaaminen on keskitetty Juho Hänniselle. Hyundailla ei ole testikuskia, vaan testaus on kisakuskeilla, sanoi Latvala.

Hyundain varhainen ilmoitus jatkosopimuksista Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin kanssa on tulkittu tietotaidon vuotamisen estämiseksi.

LATVALAN mielestä ensi kauden autossa oleellista on, onko auton sähköjärjestelmää ohjaava ohjelmisto kaikilla sama vai tehdäänkö se itse.

– Sähköä tullaan käyttämään myös erikoiskokeilla. Eikä vain siirtymillä. Akkuja ladataan ja käytetään koko ajan, siitä voi syntyä eroja, ennusti Latvala.

Latvala toivoo, ettei Sardinian rallin voitto ratkea rengasrikkoihin.

– Kyllä me keskusteltu Pirellin kanssa, mutta ei heillä ole mitään mahdollisuuksia saada uudenalaista rengasta näin tiukalla kisa-aikataululla. Kyllä Portugalin renkaiden rikkoutumisen taustalla varmaan vain oli, että Covidin takia ei uutta rengasta päästy riittävästi testaamaan erilaisissa olosuhteissa ennen tämän vuoden kauden alkua, päätti Latvala.

MM-sarjassa viidentenä olevalla suomalaislupaus Rovanperällä on selkeät suunnitelmat.

– Tavoitteena on paremmat fiilikset tästä kisasta. Ja olisi jatkossa lemppariralli. Pirellin uusi rengas ei sovi mun ajotyyliin. Pito on erilainen. En pystynyt Portugalissa parempaan vauhtiin, summasi Rovanperä rallin aattotunnelmissa.

– Odotukset ovat samat kuin aina täällä, perjantaille paukut, että hyvä lähtöpaikka jatkopäiville, tiivisti Rovanperä.

MM-SARJAA johtava, seitsemänkertainen maailmanmestari Ogier lähtee aura-autoksi perjantaina.

– Toivomme on siinä, että löysä sora pysyisi pitempään ajouralla kuin Portugalissa. Että takaa lähtevät eivät saisi niin suurta hyötyä paremmasta pidosta. Ja sitten käyttää vähemmän kuluttavasti rengasta. Siinä ovat työkalumme tähän ralliin, kiteytti Ogier, joka Portugalissa onnistui nousemaan kolmanneksi, vaikka sielläkin kärsi lähtöpaikasta.

M-Sportin Fordin WRC-auton rattiin palaava Teemu Suninen saa ensimmäiset kokemukset Pirellin uusista renkaista, kauden toisessa sorarallissa.

– Testaamaan en ole päässyt yhtään. Niillä säädöillä lähdetään, joilla viime vuonna lopetin. Olen hyvin luottavainen perjantaille. Meillä on hyvä lähtöpaikka. Ei ole iso juttu tulla WRC2-luokan autosta WRC:hen, mutta renkaat ovat suurempi juttu, auto on helppo ajettava, selvitti lähtökohtiaan Suninen.

Perjantaina ajetaan 127,40 erikoiskoekilometriä. Seitsemän vuoden jälkeen rallin pääpaikaksi palanneesta Olbiasta ajetaan yhteensä 303,10 ek-kilometriä, joista noin puolet ovat uusia verrattuna viime vuoteen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE