Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

Jo yli puolet merimiehistä on lomautettu – Merimies-Unioni vaatii: “Suomen valtion on pidettävä huolta kansallisesta merenkulustaan”

LEHTIKUVA / TEEMU SALONEN

Suomen Merimies-Unioni muistuttaa, että suomalaiset varustamot tarvitsevat vastaisuudessakin koronatukia, jotta niiden toiminta voi jatkua.

Demokraatti

Demokraatti

– Suomen valtion on pidettävä huolta omasta, kansallisesta merenkulustaan: varustamoista, Suomen lipun alla purjehtivista laivoista ja merenkulkijoista, jotta turvaamme kansallisen huoltovarmuutemme kaikissa olosuhteissa, ammattiliitto painottaa tiedotteessa.

Merimies-Unioni huomauttaa, että suomalainen merenkulku on syvimmässä kriisissä 30 vuoteen. Suomessa työskentelee 6 700 merimiestä, joista yli puolet ovat tällä hetkellä lomautettuna.

– Pitkään jatkuneet matkustusrajoitukset ovat johtaneet jo irtisanomiin matkustaja-alusvarustamoissa. Viking Line -varustamo irtisanoi loppusyksystä 180 maahenkilöstöstään, kun matkustajia ei ole.

Helsingin ja Tukholman välinen risteilyliikenne on pysähtynyt.

– Pelkkä rahti ei riitä kannattelemaan matkustaja-alusvarustamoiden toimintaa, vaan tarvitaan myös matkustajia.

Merimies-Unionin mukaan työt ovat loppuneet kokonaan kolmelta Suomen lipun alla purjehtivalta matkustaja-alukselta: Viking Linen M/s Mariellalta ja M/s Gabriellalta sekä Tallink Siljan M/s Silja Serenadelta.

Lisää aiheesta

Unioni kertoo, että alusten suomalainen miehistö on lomautettu. Suomalaisia merimiehiä on tällä hetkellä lomautettuna eri varustamoista yhteensä toista tuhatta.

“Kilpailu Itämeren meriliikenteessä tulee kiristymään entisestään.”

Merimies-Unioni muistuttaa, että työtä vaille jääneet Suomen lipun alla olevat matkustaja-alukset olivat valmiita siirtymään muille linjoille töihin.

– Töitä ei kuitenkaan annettu niille, vaan Suomen valtion koronatukia on suunnattu myös vieraiden lippujen alla purjehtiville aluksille, jotka hoitavat Suomen huoltovarmuuskuljetuksia.

Ammattiliitto huomauttaa, että mitä pidempään suomalaiset merimiehet ovat työttömänä, sitä suuremmaksi kasvaa työttömyyden hinta yhteiskunnalle. Esimerkiksi Ahvenanmaalla on työttömänä tällä hetkellä koronapandemian taloudellisena seurauksena tuhansia talouksia.

– Yksi suomalainen matkustajalaiva työllistää merimiesten lisäksi alihankkijoita, muonitus- ja huoltofirmoja, joten kerrannaisvaikutukset heijastuvat laajalle, jopa tuhansille ihmisille.

Euroopassa useat valtiot keskittävät voimavaransa tällä hetkellä omaan taloudelliseen selviytymiseen koronakriisistä. Merimies-Unioni ihmettelee, miksei Liikenne- ja viestintävirasto Traficom menettelisi samoin.

– Kilpailu Itämeren meriliikenteessä tulee kiristymään entisestään. Suomalaisten varustamoiden tulevaisuus on hyvin epävarma mitä pidempään koronakurimus tulee jatkumaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE