Mielipiteet
18.3.2019 09:43 ・ Päivitetty: 18.3.2019 09:43
Johan Kvarnström: Unohda “tunnin juna”, satsataan Rantarataan!
Turun ja Helsingin välisen Lohjan kautta kulkevan uuden ratayhteyden “Tunnin juna“-keskusteluissa on nähtävissä samaa kuin “keisarin uudet vaatteet“ tapauksessa. Nyt meidän on kuitenkin tunnustettava totuus: keisari on ilman vaatteita!
On ymmärrettävää, että projektilla on tuulta purjeissa, jos esitetään kysymys halutaanko nopea ja ympäristöystävällinen junayhteys. Kysymyksenasettelun mukaisesti saadaan myös haluttu vastaus.
Mielestäni on järkevämpi kysyä: Pitääkö meidän sijoittaa jopa kaksi miljardia euroa uuteen ratayhteyteen, joka mahdollistaa matka-ajaksi tunnin ja 15 minuuttia? Vai onko meidän parempi sijoittaa 10 prosenttia tästä summasta nykyiseen Rantarataan ja sallia matkustusajaksi tunti ja 25 minuuttia? Onko 10 minuuttia miljardien eurojen arvoinen? Väitän, että Suomella ei ole varaa toimia tällä tavalla, koska samalla se olisi suuri menetys Rantaradan kunnille.
Rantaradan kehittäminen on varmistettava. Kaksoisraiteet Rantaradalle yhdistettynä Hanko-Hyvinkää radan sähköistykseen luovat alueellemme suuria mahdollisuuksia.
Huomautettakoon, että Uudenmaan liiton tietojen mukaan “Tunnin junan” matka-aika Kupittaalta Pasilaan on 1 tunti ja 15-20 minuuttia edellyttäen, että Espoon kaupunkirata on valmis. Ilman kaupunkirataa matka kestää vielä kauemmin. Verrataan tätä aikaa siihen, että nykyhetkellä nopeimmillaan matka Kupittaan ja Pasilan välillä taittuu 1 tunnissa ja 33 minuutissa.
Rantaradan rautatieliikenteen “kehittämisestä” puhuminen korvaamalla kaukoliikenteen junat lähiliikenteen junilla on märkä rätti Länsi-Uusimaalaisten kasvoille. Sama pätee tulevaisuuden kuvaan, missä meidän pitäisi matkustaa Lohjan kautta päästäksemme Turkuun. Rantaradan todellinen kehittäminen tarkoittaa kaksoisraidetta eikä mitään muuta.
Rantaradan perusparannus ja toisen raiteen rakentaminen eivät voi odottaa taataksemme yhteydet Turun ja Helsingin välillä. Junaliikenteen viivästykset eivät saa kuulua jokapäiväiseen elämään.
Asiantuntijat eivät tehneet aloitetta “Tunnin junasta”. Esimerkiksi Uudenmaan liitolla on perusperiaatteena investoida ensisijaisesti olemassa oleviin yhteyksiin. Meidän ei tarvitse hyväksyä “Tunnin junaa” ja sanoa, että juna on jo mennyt. Päinvastoin, nyt on aika aloittaa taistelu Rantaradan puolesta! Tosiseikat puhuvat puolestaan.
Kirjoittaja on raaseporilainen kaupunginvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.