Teatteri ja Tanssi
17.6.2019 07:56 ・ Päivitetty: 17.6.2019 08:03
Jorma Uotisen jäähyväiset Kuopio tanssii ja soi -festivaalille: ainutlaatuinen ilta täynnä ainutlaatuisia esityksiä
Kuopiolainen tanssiyleisö aivan selvästi rakastaa Tanssiviikon väistyvää taiteellista johtajaa Jorma Uotista. Mitään muuta ei voi päätellä niistä seisten annetuista loppumattomista aplodeista, jotka hän, ja toki kaikki muutkin illan esiintyjät, saivat kolmituntisen, unohtumattoman ja täynnä tunnetta olleen jäähyväisgaalan päätteeksi.
Pitkän, mutta ei yhtään siltä tuntuneen illan langat olivat tiukasti Uotisen – tai pitäisikö tällä kertaa sanoa vain Jorman – taitavissa käsissä. Siksi hienojen ja välillä hyvinkin henkilökohtaisen oloisten esitysten virta soljui hallitusti ja takeltelematta, mahtipontisuuteen tippaakaan sortumatta.
Kuopio Tanssii ja soi, Kuopion Musiikkikeskus
Au Revoir Jorma U. -jäähyväsgaala
Jorma sekä juonsi illan että esiintyi. Otteissa teoksista Mies, jota ei koskaan ollut ja La Diva oli sekä ajatuksia, varmaotteista karismaa että hienovaraista itseironiaakin. Yhteinen taitava ja koskettava lauluosuus Helena Lindgrenin kanssa herkisti niin katsojan kuin melkein esiintyjätkin.
Myös muut nähdyt neljä tanssiteosta olivat Jorman koreografioita vuosien varrelta. Kun ne esitettiin tällaisessa yhteydessä, ne saivat aivan omanlaisensa hohteen.
Erityisesti mieleen jäivät kahden nuoren ja lahjakkaan tanssijan sooloesitykset. Kansallisbaletin tanssija Atte Kilpinen on jo näyttänyt kyntensä ja hänen tulkintansa jo lähes ikonisesta soolosta teoksessa Ballet Pathétique oli upea. Kansallisoopperan ja -baletin balettioppilaitoksen nuoren tanssijan Erika Pastelin esitys toisesta melkein yhtä legendaarisesta soolosta Blue Ballerina oli mykistävä. Teknisesti taitava ja tulkinnallisesti värisevän herkkä.
Gaalaan toivat omat henkilökohtaiset tanssilliset tervehdyksensä ja kiitoksensa myös neljä Jorman pitkäaikaista kollegaa, yhteistyökumppania ja ystävää: Carolyn Carson, Tero Saarinen, Andrea Ladányi ja Jyrki Karttunen. Hienoista esityksistä nauttiessamme emme ehkä täysin tajunneet kuinka ainutlaatuisia ne olivat. En usko, että toiste on mahdollista nähdä vaikkapa Carsonin ja Saarisen yhteistä duettoa.
Jäähyväsgaalan päättyessä kimaltelevaan konfettisateeseen ja Jorman ”viestikapulana” Riku Lehtopolulle ojentamaan kultaiseen saappaaseen ei voinut välttyä ajatukselta yhden aikakauden päättymisestä Tanssiviikon historiassa. Se on ollut taiteellisesti tasokas, rikas ja monipuolinen. Sen pohjalta on hyvä lähteä suuntaamaan eteenpäin seuraaviin viiteenkymmeneen vuoteen.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.