Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Helsingin uuden yleiskaavan maratonkokouksen jälkeen

Yleiskaavan kantavana ajatuksena on valmistautuminen Helsingin kasvuun. Asuinrakentaminen lisääntyy ja tiivistyy.

Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Helsingin uuden yleiskaavan. Valtuusto päätti asiasta lähes seitsemän tuntia kestäneessä istunnossa varhain torstaiaamuna. Yleiskaavan palautuksesta uuteen käsittelyyn äänestettiin illalla ja yöllä useaan kertaan.

Uuden yleiskaavan kantava teema on joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen suosiminen autoilun kustannuksella. Sen varaukset mahdollistavat Helsingin kasvun vähintään 860 000 asukkaaseen ja vuoteen 2050 mennessä.

Yleiskaava perustuu näkemykseen, jonka mukaan Helsinki on vastedes raideliikenteen verkostokaupunki, jolla on nykyisestä laajentunut kantakaupunki.

Yleiskaavassa määrätään muun muassa kaupunkibulevardien rakentamisesta Helsingin sisääntuloväylille ja Keskuspuiston kaventamisesta asuntojen tieltä.

Ratkaisevassa kokouksessa valtuutettuja puhuttivat etenkin Keskuspuisto ja Malmin lentoaseman maa-alue.

Paavo Arhinmäki (vas.) teki vastaehdotuksen, joka olisi kieltänyt Keskuspuistoon rakentamisen. Se kaatui enemmistön äänin 55–30. Vasemmistoiliitto oli asiassa ns. myöhäisherännäinen.

Yleiskaava mahdollistaa myös muun muassa asuinrakentamisen Keskuspuiston reunoille.

Lisää aiheesta

SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Osku Pajamäki korosti ryhmäpuheessa, että yleiskaava on Helsingin talous- ja työllisyyspolitiikan kova ydin. Hän muistutti, että muuttoliike on ollut selkeästi voimakkaampaa kuin edellisessä yleiskaavassa odotettiin: 600 000 asukkaan ennuste ylitetään noin 60 000:lla.

Pajamäki myös korosti, yleiskaava tekee autokaupungista jalankulkijan ja joukkoliikenteen kaupungin. Poikittaiset joukkoliikenneyhteydet myös paranevat merkittävästi.

Asuntoja suunnitellaan myös esimerkiksi Malmin lentoaseman alueelle.

Karkeasti kolmasosa Helsingin lähivuosikymmenten rakentamisesta tehdään nykyisille asuinalueille. Toinen kolmannes rakennetaan niin sanotuille kaupunkibulevardeille ja loput uusille asuinalueille, kuten Malmin lentokentälle.

Kokoomuksen Jaana Pelkonen teki esityksen yleiskaavan palauttamisesta uudestaan valmisteltavaksi. Takana oli halu säästää Malmin kenttä lentotoiminnassa. Esitys palautuksesta kaatui kuitenkin selvästi äänin 56-22.

Oman mutkansa yleiskaavan etenemiseen tuo lentokentän rakentaminen asuinkäyttöön. Kentän säilyttämistä vaativa kansalaisaloite keräsi yli 50 000 allekirjoitusta, joten se etenee eduskunnan käsiteltäväksi.

Valtio on kuitenkin jo päättänyt lopettaa Finavian toiminnan Malmin kentällä, ja kentän maapohja on Helsingin omistuksessa. Tämän vuoksi ei ole todennäköistä, että eduskunta enää puuttuisi kentän kohtaloon.

Yleiskaavassa määrätään muun muassa kaupunkibulevardien rakentamisesta Helsingin sisääntuloväylille.

Yleiskaavaan lisättiin äskettäin Otso Kivekkään (vihr.) ja Lasse Männistön (kok.) lausuma, jonka mukaan muun muassa Keskuspuiston maankäyttö ratkaistaan tarkemmin jatkosuunnittelussa. Lausuman lähtökohta on, että Keskuspuisto säilytetään mahdollisimman laajana.

Yleiskaava on yleispiirteinen kuvaus alueen tavoitellusta maankäytöstä. Se luo suuntaviivat ja luo pohjan yksityiskohtaiselle kaavoitukselle.

Yleiskaavan hyväksyminen ei vielä tarkoita, että kaikki siinä esitetyt asiat toteutuisivat sellaisenaan. Esimerkiksi rakennusalueiden rajoista päätetään vasta asemakaavan yhteydessä.

Yleiskaava on nivottu yhteen koko Helsingin seudun ja sen kuntien suunnitelmien kanssa. Nopea kasvu ei koske vain Helsinkiä vaan koko pääkaupunkiseutua.

Vartiosaaren osayleiskaavan kaupunginvaltuusto hyväksyi sen jälkeen, kun ehdotus asian palauttamisesta kaatui äänin 44-40.

Jutun loppuun on lisätty maininta Vartiosaaren osayleiskaavasta. Valtuuston kokouksen kestoaikaa on tarkennettu.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE