Politiikka
26.10.2016 15:46 ・ Päivitetty: 26.10.2016 15:46
”Tämä yleiskaava on ekologisesti kestävä” – Valtuusto ratkaisee Helsingin kehityksen suunnan
Helsingin kaupunginvaltuusto aloitti tänään iltakuudelta historiallisen yleiskaavan käsittelyn. Sen hyväksymisestä on määrä äänestää vielä tänään.
Kaupunginhallituksen esitys on Helsingin keskeisten poliittisten ryhmien välillä neuvoteltu kompromissi, joka ohjaa kaupungin kehittämistä pitkälle tulevaisuuteen.
Yleiskaava sisältää muun muassa kiisteltyjen Malmin lentokentän, kaupunkibulevardien ja keskuspuiston tulevaisuuden.
SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Osku Pajamäki korosti ryhmäpuheessa, että yleiskaava on Helsingin talous- ja työllisyyspolitiikan kova ydin. Hän muistutti, että muuttoliike on ollut selkeästi voimakkaampaa kuin edellisessä yleiskaavassa odotettiin: 600 000 asukkaan ennuste ylitetään noin 60 000:lla. Se vastaa Porin asukaslukua.
– En usko, että yleiskaavan olettamus, että Helsingissä on vuonna 2050 noin 860 000 asukasta, olevan ylimitoitettu, Pajamäki totesi.
Hänen mielestään kolmen elementin pitää toteutua tasapainoisesti, jotta Helsinki selviää rajusta väenlisäyksestä:
– Kaupungin on kyettävä ottamaan uusia isoja osayleiskaava-alueita asumisrakentamis- ja virkistyskäyttöön. Meidän on aloitettava viiveettä kaupunkiin johtavien moottoritiemäisten sisääntuloväylien bulevardisointi ja kolmantena elementtinä meidän on täydennysrakennettava, Pajamäki listasi.
Lisää aiheesta
Jos jokin elementti ei toteudu toivotusti, Pajamäki pelkää muiden elementtien kärsivän.
Hän arvioi, että täydennysrakentaminen on se vaikein asia.
– Se on periaatteessa helppoa ja kannatettavaa, mutta käytännössä raastavaa ja hidasta. Voi olla, että kaavassa on jo nyt epärealistisen paljon täydennysrakentamista.
Yleiskaava olettaa, että kaupungissa on 560 000 työpaikkaa vuonna 2050. Pajamäen mielestä yritysalueiden ja toimitilan säilyminen ja lisärakentamisen turvaaminen on keskeistä helsinkiläisten työpaikkojen kannalta.
Hän muistuttaa, että yleiskaavatyön aikana on noussut usein esiin työpaikka-alueiden muuttaminen asumiseen.
– Sitä ei nyt tehdä. Tässä yleiskaavassa päädyttiin toiseen ratkaisuun ympäristösyistä.
Pajamäki korostaa, että yleiskaava on myös voimakkain väline pitämään asuntojen hinnat kohtuullisina.
– On varmistettava, että tänne on varaa tulla töihin. Ja samalla toki varmistetaan, että työvoimakustannukset ovat kohtuulliset yrityksille.
Työpaikkojen tulee olla hänen mukaansa myös helposti saavutettavissa joukkoliikenteellä – mitä nykyinen liikenneverkko ei mahdollista. Tarvitaan siis muutos liikennejärjestelmässä.
– SDP on myös ympäristöpuolue ja tämä on ehkä paras päivä todistaa se, Pajamäki viestitti.
Hän korosti, että yleiskaava tekee autokaupungista jalankulkijan ja joukkoliikenteen kaupungin. Poikittaiset joukkoliikenneyhteydet myös paranevat merkittävästi.
– SDP allekirjoittaa nämä tavoitteet. Tämä yleiskaava on ekologisesti kestävä. Epäkorrektisti voisi sanoa, että yleiskaavan ympäristökritiikki perustuu vanhanaikaiseen luontosuhteeseen, jossa lennetään tunturihuvilalle Saariselälle ja kuutamohiihdetään Laanilaan, Pajamäki vertasi.
Pajamäki vetosi: ”Tämän kaavan hyväksymisellä Helsinki osoittaa, että sillä on metropolijärkeä sopeutua ilmastonmuutokseen.”
Hänen mukaansa yleiskaava edistää myös sosiaalista kestävyyttä. Mikäli yleiskaavan toteutus onnistuu, Euroopan ikärakenteeltaan vanhin pääkaupunki on jälleen täynnä työikäisiä ihmisiä.
– Pystymme edelleen tarjoamaan laadukkaat koulu- päiväkoti ja vanhustenhoitopalvelut sekä puuttua köyhyyteen.
Pajamäki varoitti, ettei kaikkea hyvää valmistelua pitäisi tuhota siksi, että ”jostakin yksityiskohdasta halutaan tehdä oman erinomaisuuden monumentti”.
– Tämä on se hetki, jolloin Helsinki voi toivottaa uudet asukkaat tervetulleeksi – tai olla toivottamatta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.