Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

24.5.2024 06:20 ・ Päivitetty: 24.5.2024 06:20

”Kotiinpäinvetoa” – SDP:stä ripitys hallituksen tavasta päättää liikennehankkeista

LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-jäsenet kiittelevät hallituksen antamaa toista lisätalousarviota tärkeiden hankkeiden käynnistämisestä. He suhtautuvat kuitenkin varauksellisesti hallituksen toimintatapaan.

Demokraatti

Demokraatti

– Lyhyesti sanottuna hallituksen kotiinpäinveto vie pohjan tietopohjaiselta päätöksenteolta, valiokuntaryhmä toteaa tiedotteessa.

Hallitus antoi eilen eduskunnalle toisen lisäarvionsa. Se pitää sisällään uusia liikennehankkeita 278 miljoonan euron arvosta. Väyläviraston investointiohjelmassa Suomen liikennejärjestelmän kannalta tärkeimmiksi priorisoituja hankkeita käynnistyy viisi kappaletta.

Hankkeet Enontekiössä sekä Porin ja Hämeenlinnan seuduilla saadaan käyntiin aiempien hankkeiden CEF-tuen maksatuksen avulla. Kotkassa ja Kurikassa hankkeet käynnistyvät tälle vuodelle annetulla miljoonan euron minimirahoituksella.

Pinja Perholehto pitää hienona asiana hankkeiden käynnistymistä, koska monia tarpeellisia hankkeita on odotettu vuosikausia.

– Mutta hallitusohjelman mukaisesti julkisen talouden tervehdyttämiseksi käytettävissä olevan hankerahoituksen leikkaukset näkyvät päätöksissä ja tuoreen kehyspäätöksen myötä leikataan vielä lisää. Portaittain kiristyvät leikkaukset on tarkoitettu pysyviksi.

HALLITUS esittää rahoitusta myös kolmelle hankkeelle omasta investointipaketistaan kertaluonteisesti valtionyhtiöistä saatavalla rahoituksella.

Näille Säätytalon hallitusohjelmaneuvotteluissa sovituille hankkeille, jotka eivät kansanedustajien mukaan ole ainakaan Väyläviraston 1-koriin arvioitujen hankkeiden joukossa, hallitus esittää 234 miljoonan euron rahoitusta, joka on 84 prosenttia esitetystä kokonaisrahoituksesta.

– On tietopohjaisia hankkeita, joita on avoimesti valmisteltu alueita sekä elinkeinoelämää kuullen, ja sitten hallituksen keskenään sopimia hankkeita. Ei yksikään hanke turha tai tarpeeton ole, mutta maan talouden ollessa ahtaalla ja määrärahat vähissä, näin ei vain pitäisi menetellä, Marko Asell arvioi.

Seppo Eskelinen huomauttaa, että puolueet tekivät viime kaudella ison parlamentaarisen työn Liikenne 12 -suunnitelman eteen lopettaakseen tämänkaltaisen päätöksenteon.

– Mutta Petteri Orpon hallitusta ei näytä kiinnostavan nyt muut kuin korulauseet.

Tuoreiden ennusteiden mukaan korjausvelka kasvaa tie- ja rataverkoilla yli viiteen miljardiin tällä hallituskaudella huolimatta hallituksen kertaluonteisista lisäyksistä ja lupauksista, Anna-Kristiina Mikkonen muistuttaa.

– Hallituksen keskenään sopimista suunnitelmista ovat Pohjois-Karjala ja Etelä-Savo unohtuneet tyystin.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU