Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Länsimetro aloitti kivuttomasti – “Täällä on karnevaalitunnelmaa”

Matkustaja Kampissa.

Länsimetron ensimmäinen vuoro suhahti matkaan – metro täyttyi uteliaista – Historiallisen vuoron kuljettajan mukaan matka kului karnevaalitunnelmassa
Länsimetron ensimmäisen matkustajavuoron kuljettaja Keijo Koistinen kertoo STT:lle, että länsimetron ensimmäinen ajo on sujunut “yllättävän hyvin”. Espoon Matinkylästä kohti Helsingin Vuosaarta tänään kello 5:09 lähteneellä vuorolla on ollut Koistisen mukaan ihan karnevaalitunnelmaa. Koistisen mukaan hän oli yllättynyt väenpaljoudesta, mikä myös aiheutti huolta mahdollisista viivästyksistä vuorossa. Koistisen mukaan kaikki on silti sujunut ilman ongelmia.
Koistinen kiittelee muun muassa metron kyytiin hypänneitä ihmisiä vuoron sujuvuudesta.

– Hyvin ovat matkustajat ängenneet junaan eivätkä ole olleet ovien välissä tai mitään muutakaan. Kaikki ovat käyttäytyneet hyvin. Vähän on karnevaalimeininki, Koistinen kuvailee.

Maria Guzenina odotti länsimetron avautumista Matinkylässä. Länsimetro aukesi liikenteelle Espoossa lauantaiaamuna.

Tavallisen työvuoron tänään tekevä Koistinen ajaa koko päivän uutta linjaa.

– Ensimmäisessä lähdössä oli niin paljon ihmisiä, että oli vähän kuin olisi ruuhka-aikana ajanut, Koistinen sanoo.

Innokkaimmat leiriytyivät aseman lähistölle jo perjantaina

Matinkylän asemalle oli jo ennen aamuviittä saapunut arviolta pari sataa ihmistä ja aseman sisäänkäynnille jonotettiin.

Lisää aiheesta

Joukko Espoon Olarin lukion opiskelijoita kertoi tulleensa Matinkylän aseman edustalle jo perjantaina iltapäivällä viiden jälkeen.

– Yöllä meillä oli teltta pystyssä ja pelasimme Twisteriä, Sauli Sillanpää kertoi.

Vantaalainen Juhani Lehtonen halusi päästä mukaan metrohuumaan heti ensimmäisten joukossa. Läpi yön kestänyt jonotus ei haitannut, kun metro viimein nytkähti liikkeelle.

– Hyvä fiilis, juna on täynnä kuin turusen pyssy. Nyt porhalletaan kohti Vuosaarta, Lehtonen iloitsi.

Kyytiin hyppäsi lisää ihmisiä Espoon asemilta. Aalto-yliopiston asemalla Otaniemessä metroa tervehti teekkariorkesteri Retuperän WBK.

Espoon kaupunginjohtaja hyvillään avajaispäivän viimein koitettua

Täydessä junassa tunnelma oli kuin vappuna. Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä oli ilahtunut, että metron avajaismatkalle oli saapunut suuri joukko ihmisiä.

– Teekkarihenkisyys, joka tässä nyt näkyy, lämmittää sydäntä, Mäkelä kuvaili STT:lle.

– Tuntuu hyvältä, että saadaan tämä iso investointi seudun asukkaiden ja asiakkaiden käyttöön. Saadaan asukkaiden arki sujumaan.

Espoon kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja Maria Guzenina (sd.) puolestaan piti hetkeä historiallisena.

– Etenkin, kun on saanut itse olla mukana laittamassa tätä liikkeelle aikoinaan äänestyksessä. Äänestin silloin metron puolesta.

Uusi metro matkaa kahdella linjalla

Metroa ajetaan kahdella linjalla, jotka kulkevat Matinkylästä Vuosaareen ja Espoon Tapiolasta Helsingin Mellunmäkeen.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) alueella avautui kahdeksan uutta metroasemaa: Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä.

Asemien kaikki sisäänkäynnit ovat esteettömiä, ja lisäksi asemien suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota matkustajien turvallisuuteen.

Metron uusi osuus kulkee kokonaisuudessaan maan alla.

Länsimetron liikennöinnin alku on viivästynyt monta kertaa. Alun perin metrojunien piti päästä vauhtiin jo syksyllä 2014. Aikanaan liikennöinnin arvioitiin alkavan vuonna 2015 ja sittemmin vuoden 2016 syksyllä.

Toisen vaiheen rakentaminen jo aloitettu

Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot päättivät länsimetron rakentamisesta toukokuussa 2008, ja rakentaminen alkoi Helsingin Ruoholahdessa marraskuussa 2009.

Länsimetro on Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin ja valtion yhteishanke. Valtion osuus rakennuskustannuksista on 30 prosenttia, ja loppuosan maksavat kaupungit omilla alueillaan syntyvien rakennuskustannusten perusteella.

Kaupunkien kesken kustannukset jakautuvat niin, että Espoo maksaa reilut 70 ja Helsinki vajaa 30 prosenttia.

Hankkeen loppukustannusarvio on noin 1,2 miljardia euroa, mikä on satoja miljoonia alkuperäistä arviota suurempi.

Ensi vuosikymmenellä metrorata jatkuu Matinkylästä Kivenlahteen. Länsimetron toisen vaiheen rakentaminen on jo aloitettu louhintatöillä. Toisen vaiheen yhteydessä rakennetaan myös uusi maanalainen metrovarikko Espoon Sammalvuoreen.

Heta Hassinen, Kerttu Heikura, Salla Salmela, STT

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE