Ulkomaat
9.1.2024 05:16 ・ Päivitetty: 11.1.2024 07:57
Lentoyhtiöt löysivät löysiä osia koneistaan
Lentoyhtiö United Airlines kertoi maanantaina havainneensa alustavissa tarkastuksissa löysiä pultteja Boeing 737 MAX 9 -mallin lentokoneissaan. Hieman myöhemmin lentoyhtiö Alaska Airlines ilmoitti löytäneensä vastaavissa tarkastuksissa löysiä osia.
Yhdysvaltalaisviranomaiset olivat määränneet kyseisen mallin lentokoneet tarkastettavaksi sen jälkeen kun lentokoneen metallirakenne irtosi Alaska Airlines -yhtiön lennolla perjantaina. Lentokone joutui tekemään tapauksen takia hätälaskun paineistusongelman vuoksi, mutta kyydissä olleet matkustajat eivät vahingoittuneet.
Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomainen (FAA) vaatii kaikki Yhdysvalloissa olevat kyseisen konemallin lentokoneet tarkastettavaksi ennen kuin ne saavat taas lentoluvan. Koneita on noin 170.
United Airlines on perunut 200 kyseisen lentokonemallin lentoa tapauksen jälkeen ja kertoi odottavansa merkittäviä peruutuksia myös tiistaina.
Maanantaina FAA ilmoitti hyväksyneensä lehtoyhtiöiden etenemissuunnitelman, jonka mukaan ne voivat suorittaa tarkastuksia, jotka sisältävät vasemman- ja oikeanpuoleisen oven pultit, komponentit ja kiinnikkeet.
United Airlines sanoi kuitenkin odottavansa vielä lopullista hyväksyntää koko tarkastusprosessille. Myös Alaska Airlines sanoi odottavansa vielä lentokonevalmistaja Boeingin ja FAA:n asiakirjoja ennen virallisen tarkastusprosessin aloittamista.
Yhdysvaltalaistutkijat jatkavat perjantain tapauksen tutkimista. Analyytikot ovat esittäneet, että vika voi johtua valmistus- tai laadunvalvontavirheestä.
United Airlines kertoi löytäneensä esimerkiksi pultteja, jotka tarvitsivat lisäkiristystä. Yhtiöllä on Boeing 737 MAX 9 -mallin lentokoneiden suurin laivasto.
Suomalaisyhtiö Finnairilla ei ole kyseistä konemallia laivastossaan.
Juttua täydennetty 9.1. klo 8.10.
Juttua korjattu 11.1.2024 kello 9.57. Jutuissa kerrottiin virheellisesti, että Boeing 737 Max 9 -lentokoneen ikkunapaneeli räjähti Alaska Airlines -yhtiön lennolla viime perjantaina. Todellisuudessa osa irtosi lennon aikana. Irronnut osa oli lentokoneen runkoon rakennetun tarpeettoman varauloskäynnin peittävä metallirakenne, ei ikkunapaneeli.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.