Politiikka
24.5.2016 09:12 ・ Päivitetty: 24.5.2016 09:12
Liikennekaari saa moitteita harmaan talouden lisäämisestä – ”Miksi halutaan romuttaa toimiva järjestelmä?”
Maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n mukaan liikenneministeriön liikennekaariesitys uhkaa luoda kahdet eri pelisäännöillä toimivat kuljetusmarkkinat. Ministeriö esittää liikenneluvista luopumista, alalle tulon helpottamista eri keinoin ja kansallisen sääntelyn poistamista.
– Miksi halutaan romuttaa toimiva järjestelmä, joka pelkällä olemassaolollaan torjuu harmaata taloutta ja tuo valtiolle selvää rahaa, kysyy SKAL:n puheenjohtaja Teppo Mikkola tiedotteessaan.
SKAL arvioi liikennekaaren lisäävän harmaata taloutta. Etujärjestön mukaan pienimuotoisen, alle 10 000 euron liikennetoiminnan salliminen ilman lupaa avaa mahdollisuuden uudenlaiselle keinottelulle. Pakettiautojen lupavaatimuksen ja kabotaasirajoitusten poistaminen puolestaan tarkoittaisi SKALin mukaan kansallisen pakettiautoliikenteen loppumista ainakin eteläisessä Suomessa.
– Yksistään työpaikkojen sekä verotulojen menetykset olisivat huomattavat, SKAL linjaa.
Liikenneluvista luopumista järjestö pitää huonona ajatuksena, sillä luvan menetyksen uhka on patistanut yritykset maksamaan verovelkansa valtiolle. Ilman valvontaa miljoonien verorästit olisivat jääneet veronmaksajien harteille, etujärjestö muistuttaa.
Positiivisena SKAL pitää niitä mahdollisuuksia, joita digitaalisuuden lisääminen logistiikkaan voi tuoda Suomelle. Etujärjestö kannustaa tavaraliikenteen sähköisten ratkaisujen ennakkoluulottomaan jalostamiseen.
– Meillä on hyvät edellytykset menestyä IT-osaamisemme ansiosta. Digitalisaation edistäminen ei kuitenkaan edellytä toimivasta lupajärjestelmästä luopumista, SKAL muistuttaa.
Lisää aiheesta
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.