Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kolumnit

Sipilän hallituksen liikennepolitiikka on päätähuimaavaa – lausuntokierros on vain silmänlumetta

Sipilän hallituksen liikennepolitiikka on ollut alusta alkaen päätähuimaavaa ja toimijana on toiminut liikenneministeri Anna Berner. Viime kevään eduskuntavaalien vaalitavoitteissa keskustapuolue puhui koko maan asuttuna pitämisestä ja kuinka maata kehitetään tasapainoisesti.

Kuinka on käynyt?

Sipilän hallituksen ensimmäisessä vuoden 2016 talousarviossa leikataan voimakkaasti junaliikenteen ostopalveluita, minkä johdosta maakuntien Suomesta lakkautetaan kymmeniä junavuoroja. Viimeisenä uutisena VR julkisti kesän uudet aikataulut, joiden johdosta lopetetaan lisää maakuntien Suomen junavuoroja ja junat ajavat yhä useammin asemien ohi pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Miksi yhä useammin junat ajavat ohi esimerkiksi Hämeenlinnan aseman, palvellaanko vain tamperelaisia?

Surullisinta asias­sa on satojen kymmeniä vuosia VR:ää tunnollisesti palvelleiden pienten lapsiperheiden äitien irtisanomiset, kun hallitus ei enää halua palvella koko Suomea. Olen tehnyt kirjallisen kysymyksen omistajaohjausministeri Sipilälle, voisiko ministeri puutua VR:n toimintaan. Vastaus oli, ettei hän puutu yhtiön toimintaan.

Aikataulun nopea käsittelyaika kertoo sen, että päätös on jo tehty ja lausuntokierros on vain silmänlumetta.

Ministeri Berner antoi toissa viikolla esityksensä henkilö- ja tavarakuljetuslainsäädännön uudistamiseksi uuden ns. liikennekaari-kokonaisuuden. Lausuntokierrokselle lähtenyt esitys on ehtinyt nostaa myrskyn muun muassa taksiliikenteen tulevaisuudesta.

Esitys lähtee nyt lausuntokierrokselle kiireellisellä aikataululla. Aikaa lausua on vain toukokuun loppuun saakka, ja uudistus pitäisi astua voimaan 1.1.2017.

Aikataulun nopea käsittelyaika kertoo sen, että päätös on jo tehty ja lausuntokierros on vain silmänlumetta. Timo Soini ilmoitti, ettei perussuomalaiset tule hyväksymään taksiliikenteen täydellistä vapauttamista.

Berner esitti myös mullistavan ajatuksensa liikenneväylien tulevaisuuden rahoituksesta. Hallitus käynnistää selvityksen valtion tie- ja rataverkon ja vesiväylien siirtämistä uuteen valtion infra-yhtiöön.

Suurin kysymys asiassa on, miten uusi yhtiö vaikuttaa kansalaisten tulevaisuuden liikennekustannuksiin eri puolilla Suomea. Miten turvataan eduskunnan eli kansalaisten vaikutusmahdollisuus infra-yhtiön tekemiin päätöksiin, nyt kun eduskunta päättää investoinneista?

Maksatetaanko kansalaisilla toiseen kertaan liikenneverkkomme?

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE