Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Liikennekaari sai kiitosta – Ps-kritiikkiä: “Taksiliikenne vapautettiin kaksiselitteisesti”

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla valmisteltu liikennekaari sai eduskunnan lähetekeskustelussa kiitosta myös oppositiosta. Palvelujen digitalisaatio, markkinoiden avaaminen ja matkaketju, joka antaisi mahdollisuuden matkustaa eri liikennevälineillä samalla lipulla, otettiin pääosin hyvin vastaan.

Sen sijaan perussuomalaisten takinkääntö taksiliikenteen vapauttamisen osalta nostettiin esiin useammassa puheenvuorossa.

Timo Soini sanoi ennen kesälomia, että hän ja perussuomalaiset tulevat yksiselitteisesti vastustamaan taksiliikenteen vapauttamista. Tässä se nyt on, kaksiselitteisesti vapautettuna, SDP:n Eero Heinäluoma sanoi.

Perussuomalaiset puolustautuivat toteamalla, että taksiluvan säilyminen tarkoittaa sitä, ettei ala vapaudu, vaikka käytännössä lupia jaetaankin jatkossa ilman rajoituksia.

Myös hintojen sääntelystä luovutaan jatkossa, paitsi tapauksissa, joissa ne nousevat kohtuuttomiksi. Silloin liikenneviraston tehtävänä on puuttua hinnoitteluun.

Useissa puheenvuoroissa tuotiin esiin myös huoli Ruotsin vapautetun taksiliikenteen hinnoitteluun ja harmaaseen talouteen liittyvistä ongelmista. Berner totesi, että Suomi hyötyy siitä, että vapauttaminen tapahtuu Suomessa myöhemmin, jolloin Ruotsissa tehdyt parannukset on voitu esityksessä huomioida.

Voi olla että ainoa tarjolla oleva kyyti on apostolin kyyti.

Lisää aiheesta

– Meillä on se etu 20 vuotta myöhemmin, että voimme hyödyntää digitaalisia palveluita ja voimme huolehtia siitä, että hinta on aina kuluttajalla etukäteen tiedossa, Berner sanoi.

Syrjäseutujen taksipalvelujen tulevaisuus herätti huolta myös hallituspuolueiden keskuudessa.

Uudistuksen pelättiin laskevan hintoja ja parantavan palvelua kaupungeissa, kun maaseudulla kävisi juuri päin vastoin. Sari Essayah (kd.) pelkäsi Kainuun “mummon lumessa” jäävän tulevaisuudessa ilman kyytiä.

– Voi olla että ainoa tarjolla oleva kyyti on apostolin kyyti, Essayah sanoi.

Bernerin mukaan lupia myönnetään nykyisin markkinapotentiaalin mukaan, jolloin takseja on paikoin hyvin vähän tarjolla.  Bernerin mukaan palvelut heikkenevät jatkossa, jos muutosta ei tehdä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE