Politiikka
13.8.2017 15:36 ・ Päivitetty: 13.8.2017 15:36
“Mistä erot hinnoissa tulevat?” – Rautatievirkamiesliitto pelkää VR-Yhtymän pilkkomisen johtavan irtisanomisiin
VR-Yhtymän pilkkominen heikentää tarpeettomasti voittoa tekevän valtionyhtiön toimintamahdollisuuksia kilpailutilanteessa, toteaa Rautatievirkamiesliitto ry RVL.
Konsernin kilpailuetuna on RVL:n mukaan uusittu kalusto, joka on hankittu rajujen irtisanomisten avulla tehdyillä säästöillä.
– Kalusto tullaan kuitenkin vuokraamaan kilpailijoille. Tällöin hallituksen päätöksen mukaan kaikilla kilpailijoilla on sama kalusto, kunnossapito, henkilöstön palkat ja infrastruktuuri.
– Mistä erot hinnoissa tai palveluissa sitten tulevat? Tuoko hallituksen ”hyvä henkilöstöpolitiikka” jälleen uusia irtisanomisia?
Liitto korostaa, että hallituksen suunnitelman mukaan rautateillä tarjottava palvelu paranee pilkkomalla voittoa tekevä VR-Yhtymä ja vuokraamalla nykyinen kalusto kilpailijoille.
– Pilkkominen on puhtaasti poliittinen päätös. Tällä kalustomäärällä ei tulla säilyttämään tai lisäämään työpaikkoja.
– Jos voittoa syntyy, näkyykö se Suomen vai jonkun muun maan kassassa, liitto kysyy.
Lisää aiheesta
Asiakas ei voi valita useista yhtiöistä, jotka ajavat samaa yhteysväliä kuten esim. linja-autoliikenteessä.
Käytännössä Suomen riittämätön ratakapasiteetti ei RVL:n mukaan anna mahdollisuutta todelliselle kilpailijalle. Yhtiöt tulevat kilpailemaan samoista rataosuuksista ja kilpailun voittanut yhtiö hoitaa osuuden liikenteen.
– Tämä tarkoittaa sitä, että asiakas ei voi valita useista yhtiöistä, jotka ajavat samaa yhteysväliä kuten esim. linja-autoliikenteessä.
Liitto kysyykin, mistä hintoja alentava kilpailu ja paremmat palvelut sitten syntyvät.
– Erityisesti kun kalusto, kunnossapito, palkat ja infra tulevat olemaan kaikille samat. Kunnossapito kärsii jo nyt resurssiongelmista. Runkokierrot on aikataulutettu liian tiukoiksi, jolloin osa vioista jää huoltamatta. Asiakkaat ihmettelevät jatkuvia ongelmia ja konduktööreiltä loppuvat selitykset.
Ilmassa on paljon avoimia kysymyksiä.
Veturimiesten liitto ilmoitti perjantaina järjestävänsä mielenilmauksen, joka pysäyttää junaliikenteen maanantaina kello 18 alkaen. Mielenilmaus on vastalause raideliikenteen uudistukselle, jossa henkilöliikenne avataan vaiheittain kilpailulle vuoteen 2026 mennessä.
Veturinkuljettajat katsovat, ettei rautateiden henkilöliikennettä ole avattu kilpailulle reilusti.
Ilmassa on myös Rautatievirkamiesliiton mukaan paljon avoimia kysymyksiä, joihin tulevat kuukaudet tuovat varmasti vastauksia.
– Tärkeimpänä niistä se, kuinka työpaikat tullaan turvaamaan. Rautatievirkamiesliitto toivoo uudistuksen yksityiskohtia valmistelevalta työryhmältä todellista yhteistyötä ja mahdollisuutta etsiä henkilöstön hyvinvointia edistäviä ratkaisuja
– Valitettavasti mikään VR-Yhtymän ja hallituksen historiassa ei vakuuta siitä, että työpaikat onnistuttaisiin säilyttämään tälläkään kertaa. Henkilöstö tulee olemaan helppoa valuuttaa, jos ja kun tulos alkaa painua miinukselle.
Liitto haluaa huomauttaa, että henkilöliikenteen kilpailun avaaminen voi olla kannattavaa asiakkaalle. Kannattavuus syntyy kuitenkin vain, jos prosessi toteutetaan hallitusti.
– Kannattamattomien rataosuuksien turvaaminen on kuitenkin avainkysymys tilanteessa, jossa VR-Yhtymä on joutunut karsimaan yhteyksiä. Yhtiöt eivät ole kiinnostuneita muusta kuin maksimaalista voittoa tuovista yhteyksistä.
Rautatievirkamiesliitto on rautatiealalla työskentelevien toimihenkilöiden ammattijärjestö.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.