Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Toimituksen kommentit

5.6.2020 11:36 ・ Päivitetty: 5.6.2020 12:13

Mitä on Kulmunia kouluttaneen Saukkomaan “brutaali rehellisyys”? – Miksi konsultti ei varoittanut asiakastaan mainekriisistä?

Viestintätoimisto Tekirin hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa on pikku hiljaa tilanteessa, jossa hän voisi ryhtyä konsultoimaan itseään. Hallituspuolue keskustaa Sipilän ja Kulmunin kausilla likeisesti avustanut Saukkomaa vaikuttaisi myyneen työ- ja elinkeinoministeriölle (TEM) palveluja, joiden päämääränä näyttäisi olleen auttaa ministeri Katri Kulmunia myös puheenjohtajakampanjassa.

Iltalehden tietojen mukaan Saukkomaa palkattiin TEMin eli veronmaksajien varoilla Kulmunin kouluttajaksi pian sen jälkeen, kun Kulmuni oli pj-kampanjansa aloittanut. Keskusta tuskin olisi viestintäkoulutusta maksanut, kun se olisi tasapuolisuuden nimissä pitänyt kustantaa myös ehdolla olleelle Antti Kaikkoselle.

Sekä Kulmuni, valtiovarainministeriö että Saukkomaa ovat korostaneet, ettei koulutuslaskuissa ole juridisesti tai hallinnollisesti mitään hämärää. Saattaa olla, että näin on, mutta pahalta laskut joka tapauksessa näyttävät. Niin pahalta, Kulmuni kertoi palauttavansa koulutusrahat, noin 50 000 euroa, takaisin valtiolle.

Vahinko on kuitenkin jo tapahtunut.

Yleisradiolle jupakkaa kommentoinut Saukkomaa korosti Tekirin toiminnan olevan läpinäkyvää ja “brutaalin rehellistä”. Pelkkä rehellisyys ilman attribuutteja ei hänelle riittänyt.

Attribuutit ovat tuttuja brändäämisestä. Ei vain puhdasta vaan ultrapuhdasta kuten takavuosien pesuainemainoksessa sanottiin. Keskusta on lisännyt attribuutteja myös omaan versioonsa ympäristö- ja ilmastoajattelusta.

Juha Sipilä erotti taannoin keskustalaisen ilmastodoktriinin vihreiden ajattelusta liittämällä vihreyden eteen sanan realistinen. Realismi ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa antoi keskustalle luvan kannattaa muun muassa päästöjä tuottavan turpeen polttamista.

Antaako rehellisyyden eteen laitettu brutaalius luvan konsultoida puheenjohtajakampanjaa veronmaksajien varoilla?

Viestintäasiantuntijana Saukkomaan olisi ollut hyvä kertoa asiakkaalleen myös laskutukseen liittyvästä mahdollisesta mainekriisistä.

Aina voi ajatella, että ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se, joka maksaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU