Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

28.7.2016 17:10 ・ Päivitetty: 28.7.2016 17:30

MM-rallin sinivalkoinen kysymys: pystyykö Latvala kolmanteen perättäiseen?

Toyotan uuden tulemisen takuumiehet myhäilivät Suomen MM-rallin startin alla. Pääinsinöörit Simon Carrier (vasemmalla) ja Tim Fowler (oikealla) tallipäällikkö Tommi Mäkisen rinnalla.

Tänä iltana Harjun kaupunki-ek:lla starttavaa Jyväskylän MM-ralli sisältää oikeastaan vain yhden suuren kysymysmerkin.

Pystyykö MM-sarjaa dominoivan VW:n Jari-Matti Latvala nousemaan suomalaisen rallihistorian suurten joukkoon – ja voittamaan ”Jyskälän” kolmannen kerran peräkkäin?

Latvala on mestaruushaaveensa menettänyt, nyt ajetaan vain kunniasta. Tuore isä, Latvalan tallitoveri, Ranskan Sebastien Ogier on jo naputtanut varmalla nopeudellaan kauden 2016 mestaruuden itselleen.

Latvala nousee torstaisella lähdöllään Suomen kokeneimmaksi rallikuskiksi 164 startilla 31 vuoden iässä.

Juha Kankkunen  ja Carlos Sainz lopettivat MM-tasolla yli nelikymppisinä.

– Minulla on vielä paljon saavutettavaa urallani, sanoi Latvala ”mutteritestissä” pohja-ajan runtanneena ja selkänsä niksauttaneena pitkässä hypyssä aamutuimaan Ruuhimäen testi-ek:lla.

Oikeasti kilvanajo alkaa perjantaiaamuna kello 7.13 Mökkiperästä, erikoiskokeelta, josta Latvala löysi oman nimikkokivensä, lähes auton menemättömästä paikasta ladon seinustalta.

Lisää aiheesta

Hallitseva kolminkertainen maailmanmestari Ogier on voinut keskittyä rallin alla fanien kantamien potkupukujen vastaanottoon esikoiselleen.

– En ole lopettamassa tässä ja nyt vaikka säännöt eivät ensi kaudelle muuttuisikaan, Ogier sanoi Jyväskylän Paviljongin huoltoparkissa.

– Mutta pitkässä pelissä kyllä, jos tämä typerä sääntö ei muutu, hän jatkoi.

Mestaria kismittää tämän kauden uusi sääntö, jonka mukaan MM-sarjan ykkönen lähtee reitille ensimmäisenä – pois lukien sunnuntai, jonne lähtöjärjestys vasta muutetaan käänteiseksi.

WP_20160728_032

Maailmanmestari Sebastien Ogierilla jatkui uusien potkupukujen vastaanotto myös Suomen MM-rallin huoltoparkissa Jyväskylän Paviljongissa. (Kuvat: Pertti Knuuttila)

Ogieria turhauttaa aura-autona ajaminen. Toisaalta tällä kaudella on kauden puoliväliin mennessä saatu kuusi eri voittajaa seitsemään kisaan. Se on tuonut kuitenkin kiistämättä kauan kaivattua vaihtelua ralliuutisiin.

Sabastien Ogieria turhauttaa aura-autona ajaminen.

Latvalan ja Ogierin tallipäällikkö Jost Capito komppaa ykköskuskiaan.

– Olen varma, että Seb lähtee, jos sääntö ei muutu. Mutta olen varma, että se muuttuu ensi kaudeksi. Mikä tahansa on parempi sääntö kuin nykyinen, Capito sanoi.

Tosin Fordin alustalle rakennettuja M-Sportin Fiestoja ajattava ja tiimipäällikkö Malcolm Wilson ei ole kuullutkaan sääntömuutoksesta.

– Kyllä minulla on sympatiat Ogierin puolella, mutta sama keskustelu on ollut nyt käynnissä viimeiset 15 vuotta ja aina hallitsevat mestarit ovat purnanneet lähtöjärjestystä. Ei sitä voida ilman komission keskustelua muuttaa noin vain, Wilson sanoi.

MM-rallin säännöt muuttuvat ensi vuodeksi. Lisäksi Toyota on tulossa mukaan Tommi Mäkisen johtamalla tallilla.

Myös kuljettajamarkkinat ovat aivan auki, kun laskuista jätetään Volkswagen, jonka kuskitrio Ogier, Latvala ja Norjan Andreas Mikkelsen jatkanee samana.

Hyundailla ja M-Sportilla (Ford) on nimet sopimuksissa vain uusiseelantilaisella Hayden Paddonilla ja ranskalaisella Eric Camilla.

Suomalaisia voi ajaa ensi kaudella WRC:lla yhdestä neljään kuljettajaan. Latvalan lisäksi kisakiinnitystä kärkkyvät Toyotan testikuski Juho Hänninen, Skodan WRC 2:sta seuraavalle tasolle kypsä Esapekka Lappi ja ilmiömäisen sisään tulon rallin maailmaan tehnyt Timo Jouhkin suojatti, jokelalainen Teemu Suninen.

Itse asiassa WRC 2 –luokan välien selvittely Jyväskylässä on viikonlopun suurinta herkkua. Lappi ja Suninen tulevat ottamaan yhteen sekunnin kymmenysten eroilla 24 erikoiskokeella, joiden yhteispituus 333,60 kilometriä.

Mäkinen: Nykyautoja ja ensi vuoden autoja ei voi verrata.

Tommi Mäkinen avasi tiimin johtohenkilöineen sanaisen arkkunsa medialle juuri rallin alla Jyväskylässä.

– Olemme testanneet ensi vuoden Toyotaa yli 5 000 kilometriä, kolmella itsenäisellä testitiimillä pääsosin Suomessa ja Portugalissa. Olemme edistyneet hyvin ja ratkaisseet monia avoimia kysymyksiä, kiteytti Mäkinen.

– Vauhtia nykyautoihin ja ensi vuoden autoihin ei voi verrata, sillä säännöt muuttuvat niin paljon. Autot levenevät 55 milliä, aerodynamiikka muuttuu, suurempi turbon kuristin ja keskilukko muuttavat tulevaa paljon.

Mäkisen talli työllistää jo 90 ihmistä, joista yli 50 Suomessa. Lisää henkilökuntaa tarvitaan teknisiin tehtäviin kuten logistiikan ammattilaisia.

Suurta yleisöä eniten kiinnostavaan kysymykseen kuljettajakiinnityksistä Mäkinen ei antanut selvyyttä.

– Keskusteluja on käyty paljon, kuskeja on seurannassa, mutta kyllä päätösten julkaisuun täytyy odottaa Saksan rallin jälkeiseen aikaan, verhoaa Mäkinen sanansa.

– Totta on myös, että Petter Solbergin kanssakin on keskusteltu. Ei rallicrossiin mukaanmeno ole poissa laskuista. Siihen on kuitenkin vielä liian aikaista.

– Kuljettajalinjauksesta on keskusteltu myös Japanissa, linjavalinta on, katsommeko kauteen 2017 vai kauemmaksi tulevaisuuteen. Tavoitteemme on olla podiumilla mahdollisimman nopeasti, mutta kauden 2018 pitäisi sitten olla jo puhdas kilpailukykyinen kausi, Mäkinen linjasi.

Team Puuppolassa on erityistä ralliosaamista.

Yhden kuljettajajulkistuksen Mäkinen teki. Hän kertoi, että Mikko Hirvonen liittyy testikuljettajien rinkiin ensi viikolla Suomessa Juho Hännisen, Jarkko Nikaran ja hänen itsensä lisäksi. Korkean ilman alan testit Toyota ajattaa Espanjan Sierra Nevadan vuoristossa.

Mäkisen ja Toyotan projektin onnistumista epäilevien joukko on jo pienentynyt huomattavasti verrattuna viime vuoteen. Sitä pidettiin tuolloin monien ”asiantuntijoiden” mielestä tuhoon tuomittuna, koska aikataulu on tiukka ja ralliauton polkaisu tyhjästä vaikeaa.

Jo nyt voi Mäkistä onnitella – nimittäin tuhoon tuomitulla autolla ei voi ajaa muutamassa kuukaudessa yli 5 000 kilometriä testiä.

Mäkinen on osoittanut toiminnallaan, että Suomessa ja Team Puuppolassa on erityistä ralliosaamista.

WP_20160722_002

Ralli ei ole ainoastaan vauhtia, pölyä ja melua. Italialainen Lorenzo Bertelli osaa arvostaa myös keskisuomalaista tattia.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU