Mielipiteet
4.4.2017 09:01 ・ Päivitetty: 16.8.2018 13:50
Neuvoloiden yhtiöittäminen repii hallitusta
Esille nostamani kysymys (TS 22.3.2017) neuvoloiden kuulumisesta valinnanvapauslakiluonnoksessa yhtiöitettävien palveluiden piiriin on synnyttänyt valtavan keskustelun. Aihe nostatti valtaisan lisäkysymysten ryöpyn ministeri Rehulalle eduskunnan kyselytunnilla. Myös Helsingin Sanomat teki asiasta 23.3.2017 uutisen, jossa Sosiaali- ja terveysministeriön ylijohtaja Kirsi Varhila yrittää selittää asiaa. SDP teki myös 24.3.2017 tästä hallitukselle välikysymyksen. Tänään hallituksen tulisi vastata kysymykseen siitä, yhtiöitetäänkö lastenneuvolat?
Miten näin tärkeä asia voi olla vielä epäselvä?
Ylijohtaja Varhilan kannanotosta ilmenee, että asia on epäselvä lain valmistelun suhteen. Ja ei eduskunnan ja hallituksen keskustelut ole asiaa selventäneet, päinvastoin. Ministeri Rehulan mukaan yksityiskohdat tähdentyvät vasta lausuntokierroksen jälkeen. Tänään on siis näytön paikka, miten käy lastemme ja raskaana olevien naisten tulevaisuudessa. Vetoan ministeri Rehulaan, että aikeet neuvoloiden yhtiöittämisestä perutaan heti.
Miten näin tärkeä asia voi olla vielä epäselvä? Samanlaisia epäselvyyksiä on viime viikkoina tullut esille useita. Oman näkemykseni perusteena on lakiluonnoksen kohta, johon ylijohtaja Varhilakin viittaa. Siinä todetaan, että nykyisistä terveyskeskuspalveluista vain vuodeosastohoito ja koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto on rajattu perustettavien sote-keskusyhtiöiden ulkopuolelle. Muut terveyskeskuksen toiminnot, siis esimerkiksi neuvolatoiminnot, kotisairaanhoito, hoitotarvikejakelu ja niin edelleen, kuuluisivat kilpailun piiriin sisällytettäviin palveluihin, jotka siis aiotaan yhtiöittää.
Miksi hajotamme sitä mikä toimii parhaiten koko maailmassa?
Miksi neuvoloita ei rajattu valinnanvapauslain ulkopuolelle, kuten tehtiin opiskelijaterveydenhuollon kanssa?
Näyttää myös sille, että keskusta olisi taipumassa vapauttamaan neuvolat pois valinnanvapauslain alta mutta kokoomus sen tahtoo itsepintaisesti siellä pitää. Miksi hajotamme sitä mikä toimii parhaiten koko maailmassa?
On ikävä havaita, että lainvalmistelu on tällä tasolla. Kunnilta on pyydetty lausuntoja valinnanvapauslakiluonnoksesta ja tarvitaan ministeriön ylimpään johtoon kuuluva virkamies tulkitsemaan mitä laissa sanotaan tai ei sanota. Tämähän ei ole ensimmäinen kerta. 20.1.2017 projektijohtaja Tuomas Pöysti totesi, että vaikeahoitoiset potilaat hoidetaan aina maakunnan itsensä, ei siis sote-keskusyhtiöiden, toimesta.
Tämäkin tulkinta herätti laajaa keskustelua, eikä selvyyttä asiaan ole vieläkään saatu. Tällaisilla asioilla on suuri vaikutus tulevaan sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Viedäänkö markkinoille kilpailun piiriin 10 miljardin euron laajuiset palvelut vai yhden miljardin euron laajuiset palvelut vai jotain siltä väliltä? Tätä ei ole lakiluonnoksen vaikutusarvioissa selvitetty.
Kuten ministeri Rehula totesi, päätös tehdään vasta lausuntokierroksen jälkeen. Eli jos yhtiöittämistä vastustetaan, se voidaan perua. Toivotaan näin.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.