Kotimaa

“Nyt on pakko toimia!” – Avoin kirje S-ryhmälle: “Brasilialaiset tuotteet pois kaupoista”

– S-ryhmän on selkeästi sanottava, että mikään ei oikeuta tuhoamaan sademetsiä ja lopetettava brasilialaisten tuotteiden ja raaka-aineiden myyminen niin kauan kuin Brasiliassa tuhotaan tarkoituksellisesti sademetsiä, kirjoittaa blogissaan SDP:n entinen kansanedustaja Satu Taavitsainen. Hän on Osuuskauppa Suur-Savon edustajiston jäsen.

Taavitsainen muistuttaa, että osuuskuntamuoto on rakennettu jäsenten etuja silmällä pitäen sijoittajien voittojen sijaan. Osuuskauppa on vahvasti sidottu jäsenistöön.

– Niinpä voidaan olettaa, että S-ryhmän päätöksenteossa kuunnellaan jäsenistön ääntä. Osuuskaupan on oltava tae hinnasta, laadusta ja vastuullisuudesta.

Taavitsainen viittaa Helsingin Sanomat pääkirjoitukseen (23.8.) yritysvastuun vaatimuksien kasvusta. Painetta tulee asiakkailta, lainsäätäjältä – ja yhä enemmän myös omistajilta.

– Osuuskaupassa asiakas ja omistaja ovat sama asia. Meille asiakasomistajille ei riitä halpuutus.

“Talouskasvua haetaan epäeettisin keinoin.”

Moraalisena protestina sademetsien tuhoamiselle S-ryhmän pitää Taavitsaisen mielestä lopettaa myymästä brasilialaisia tuotteita ja sellaisia valmisteita, joissa on brasilialaisia raaka-aineita.

Lisää aiheesta

– Brasilia on muun muassa suuri appelsiinimehuraaka-aineen, kahvin ja soijan tuottaja. Myös brasilialaisia hedelmiä on yhä S-ryhmällä myynnissä. Brasilialainen liha on onneksi jo poistettu S-ryhmän kaupoista.

Taavitsainen huomauttaa, että sademetsät ovat merkittäviä hiilinieluja eli ne sitovat itseensä enemmän hiilidioksidia kuin päästävät sitä ilmakehään.

– Metsäpalot ovat ihmisten tarkoituksella sytyttämiä tarkoituksena raivata sademetsistä maanviljelijöille lisää peltoa ja karjalle laidunta. Talouskasvua haetaan epäeettisin keinoin, sillä sademetsien tuhoaminen kiihdyttää ilmaston lämpenemistä.

Hän vaatii S-ryhmältä solidaarista ja eettistä kuluttajapolitiikkaa.

– Kuluttajan täytyy pystyä luottamaan siihen, että S-ryhmässä myytävänä olevien tuotteiden osalta ihmisiä, eläimiä ja luontoa on kohdeltu asianmukaisesti.

Taavitsainen on tuonut esille Osuuskauppa Suur-Savon edustajiston kokouksissa myös, että S-ryhmä poistaisi rahapelikoneet kaupoista ja lopettaisi energiajuomien myymisen alle 18-vuotiaille.