Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

28.5.2020 12:06 ・ Päivitetty: 28.5.2020 12:06

Nyt tuli Väyläviraston selvitys Itä-Suomen junayhteyksistä – nykyisten ratojen kehittäminen kannattavinta

Väyläviraston selvitys Savon ja Karjalan ratojen parantamisesta sekä nopean itäisen yhteyden linjauksesta valmistui torstaina. Selvityksessä vertailtiin junayhteyksien nopeuttamista nykyisessä ratakäytävässä sekä uusissa ratakäytävissä Lentorata–Porvoo–Kouvola ja Lentorata–Porvoo–Kotka–Luumäki.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Väyläviraston tiedotteen mukaan vertailussa nykyisten ratojen kehittäminen osoittautui uusia oikoratoja kannattavammaksi. Uusien ratayhteyksien toteuttaminen taas toisi suuremmat hyödyt, mutta suurten investointikustannusten vuoksi niiden kustannustehokkuus jää heikommaksi. Selvityksen mukaan hyötykustannussuhteeltaan Porvoon ja Kouvolan kautta Luumäelle menevä linjaus olisi parempi kuin Kotkan kautta menevä linjaus.

Osana selvitystä Väylävirasto kävi keskustelut eri ratakäytävien kaupunkien, maakuntien liittojen ja muiden toimijoiden kanssa.

– Seuraavaksi kuntien kanssa aloitetaan keskustelut suunnitteluhankeyhtiön perustamisesta uutta itäistä ratayhteyttä varten. Hankeyhtiömallilla voidaan edetä, jos kunnat ovat halukkaita rahoittamaan suunnittelua samoin ehdoin kuin jo perusteilla olevissa Suomirata ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöissä on sovittu, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoo tiedotteessa.

Uusien ratayhteyksien kannattavuus voi muuttua

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa muistutetaan, että nykyistä rataverkkoa on yhä mahdollista kehittää ja matka-aikoja nopeuttaa vaiheittain jo lähitulevaisuudessa. Lisäksi tiedotteessa huomautetaan, että vaikka itäinen oikorata ei nykyisillä arviomalleilla näytä yhteiskuntataloudellisesti kannattavalta, tilanne voi muuttua pidemmällä aikavälillä.

Nykyisin yhteydet Savon ja Karjalan radoille kulkevat Helsingistä oikorataa pitkin Lahteen ja sieltä Kouvolaan, josta Savon ja Karjalan radat haarautuvat. Karjalan rata haarautuu vielä lisäksi Luumäeltä kohti Venäjän rajaa ja koilliseen Lappeenrannan suuntaan. Parhaillaan on meneillään Karjalan radan parantaminen Luumäen ja Imatran välillä, jossa Joutsenon ja Imatran välille rakennetaan kaksoisraide. Hanke on kokonaisuudessaan valmis vuonna 2023.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU