Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Onnettomuuksista 275 miljoonan euron kustannukset – näillä eri keinoilla sähköpotkulautailun turvallisuutta aiotaan parantaa

LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER
Sähköpotkulautoja hujan hajan kadulla Helsingissä vappupäivän aamuna 1. toukokuuta 2022.

Liikenne- ja viestintäministeriö on laatinut arviomuistion sähköpotkulautailusta. Ministeriö ehdottaa, että sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytävällä, pyöräteillä ja maastossa kuten kaupunkiympäristöjen puistoissa kielletään. Kielto ei koskisi vain vuokrasähköpotkulautoja vaan kaikkia.

Johannes Ijäs

Demokraatti

– Ulkopuolelle jäisivät liikkumisesteisten, vammaisten henkilöiden ja iäkkäiden käytössä olevat sähkäpotkulaudat ja mahdollisesti esimerkiksi Postin käytössä olevat sähköpotkulaudat, ministeriön tieto- ja turvallisuusosaston erityisasiantuntija Konsta Arvelin tarkensi tänään tiedotustilaisuudessa.

Virheellisesti pysäköidyn sähköpotkulaudan voisi ehdotuksen mukaan siirtää poliisin tai kunnallisen pysäköinninvalvonnan toimesta välittömästi. Siirrosta perittävä maksu olisi suoraan ulosottokelpoinen ja voitaisiin kanavoida sähköpotkulaudan virheellisesti pysäköineelle kuljettajalle.

Ministeriö haluaisi myös asettaa saman sanktioitavan promillerajan (0,5) kuin moottoriajoneuvoilla myös polkupyöräilylle ja sähköpotkulautailulle. Poliisilla ja muilla liikennevalvojilla olisi oikeus puhalluttaa liikenteen käyttäjä ja tehdä huumausainepikatesti päihtymystä epäiltäessä. Ajamisen voisi keskeyttää ajokykyarvion jälkeen myös sähköpotkulaudoilla alle 0,5:n promillen puhallustuloksilla.

– Tänä päivänäkin, millä tahansa ajoneuvolla ajaminen päihtyneenä on kiellettyä, Arvelin muistutti.

LISÄKSI sähköpotkulautailijoille ja muille mikroliikkujille tulisi uudet liikenteenohjauslaitteet. Nykyisten laitteiden selityksiä parannettaisiin ja sähköpotkulautailijoiden liikennesäännöt yhtenäistettäisiin vastaavaksi kuin polkupyöräilijöiden säännöt. Tästä voisi käytännössä seurata esimerkiksi liikkumisen aluekielto tai pysäköintikieltoalueita muille kuin moottorikäyttöisille ajoneuvoille.

Ministeriö pohti myös toimilupajärjestelmän käyttöönottoa. Mikroliikennepalvelu tulisi luvanvaraiseksi ja kunta määrittäisi luvalle ehtoja. Kunta voisi myöntää luvan vain tietyille palveluntarjoajille. Ajoneuvojen lukumäärää voisi myös rajoittaa. Arvelinin mukaan vastaava lopputulos saavutetaan kuitenkin jo ehdotetuilla keinoilla puuttumatta elinkeinovapauteen.

Tiedotustilaisuudessa niin ikään esiintynyt liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoi, että sähköpotkulaudoille on Suomen markkinoilla jo liki 10 palveluntarjoajaa. Lautoja käyttää yli miljoona suomalaista.

Sadat sähköpotkulautailijat ovat päätyneet myös terveydenhuollon asiakkaiksi, vakavimpia vammoja ovat muun muassa aivovauriot. Päihtymys on ollut monen onnettomuuden takana.

– Arvioiden mukaan sähköpotkulautaonnettomuuksista aiheutuneet kustannukset yhteiskunnalle ovat vuositasolla noin 275 miljoonaa euroa.

JO kesällä 2021 ministeriö sopi yritysten kanssa sähköpotkulautojen nopeusrajoituksista ja yöaikaisen käytön rajoituksesta. Helsingin kaupunki oli aktiivisesti toimissa mukana.

Timo Harakka tiivisti, että sähköpotkulautailussa ja mikroliikkumisessa on kyse liikkumisvapaudesta ja elinkeinovapaudesta.

– Vapauteen kuuluu tietenkin myös vastuu. Kyse on siis samalla myös esteettömästä kaupunkitilasta ja liikkumisen turvallisuudesta. Lainsäädännön ei pidä jarruttaa vaan edistää liikenteen kehittymistä. Samaan aikaan on yhtä selvää, että kehitystä ei voi tehdä turvallisuuden kustannuksella.

Harakan mukaan kunnilla on ratkaiseva rooli mikroliikkumisen liikenneturvallisuudessa. Tärkein rooli on kuitenkin palvelun tarjoajilla ja käyttäjillä.

Arviomuistion lausuntoaika päättyy 31.3.2023. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Lausuntokierroksen jälkeen valmistelu jatkuu virkatyönä. Päätöksiä sähköpotkulautailun lisärajoituksista ja liikenneturvallisuuden parantamisesta voidaan odottaa seuraavalta hallitukselta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE