Politiikka
12.11.2023 07:18 ・ Päivitetty: 12.11.2023 07:18
Orpon hallituksen pyrkimys pitää bensan hintaa alhaalla rapauttaa Suomen päästövähennystavoitteita
Polttoaineveron lasku ja muut keinot pitää bensan hintaa alhaalla ovat rapauttamassa Suomen tavoitteet vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Mistä laarista päästövähennyksiä lähdetään kaivamaan, on epäselvää. Liikenteen osuus päästöistä on merkittävä, noin viidesosa.
- Hallitus ei ole kertonut luopuvansa Suomen päästövähennystavoitteista. Jos edelleen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä, niin tuskin siihen päästään näillä toimilla mitä nyt ollaan tekemässä, sanoo tutkimusprofessori Marita Laukkanen Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta (VATT).
Yksi merkittävä keino vähentää liikenteen päästöjä on uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite, jota hallitus aikoo kasvattaa selvästi hitaammin kuin aiemmin on suunniteltu. Jakeluvelvoite tarkoittaa sitä, että autojen polttoaineita myyvien yritysten myynnistä tietty prosenttiosuus pitää olla uusiutuvia polttoaineita.
Hallitus on purkamassa edeltäjänsä aikeet nostaa jakeluvelvoite 28 prosenttiin ensi vuonna. Velvoite pysyy samana kuin tänä vuonna eli 13,5 prosentissa. Jos jakeluvelvoitetta ei nosteta ensi vuodelle, Laukkasen mukaan liikenteen päästöt lisääntyvät suunnilleen 15 prosentilla verrattuna aiempaan suunnitelmaan.
Hallitus on myös alentamassa polttoaineveroa ensi vuoden alusta lähtien. Sekin on Laukkasen mukaan omiaan lisäämään päästöjä.
- Polttoainevero on kuitenkin keskeinen keino ohjata liikenteen päästöjä, sanoo Laukkanen.
Edelleen hallitus on poistamassa joukkoliikenteen ilmastoperusteisen valtionavustuksen, jota kaupungit ovat käyttäneet julkisen liikenteensä kehittämiseen. Kuinka paljon tämä mahdollisesti vaikuttaa liikenteen päästöihin, sitä Laukkanen ei ryhdy arvioimaan.
Se, mistä laarista päästövähennyksiä lähdetään kaivamaan, on epäselvää. Työ- ja elinkeinoministeriöstä kerrotaan STT:lle, että on selvästi vaikeampaa vähentää päästöjä joiltakin muilta aloilta kuin liikenteestä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.