Kotimaa
9.7.2019 15:36 ・ Päivitetty: 9.7.2019 15:36
Peltipoliisi käräyttää yhä ketterämmin – ”jäätävissä” kuvissa näkyy, jos lörpötät kännykkään tai turvavyö ei ole päällä
Uudet automaattiset liikenneturvallisuuskamerat pääsevät tositoimiin torstaina, kun ensimmäinen uudenmallinen peltipoliisi otetaan käyttöön Kuutostien varrella Kouvolassa.
Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo, että alkuvaiheessa otetaan käyttöön yksi uudenmallinen kamera. Jos kaikki toimii suunnitelmien mukaan, voidaan kameroiden käyttöä laajentaa nopeasti.
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein ehti jo viime viikolla luonnehtia uusien peltipoliisien ottamia kuvia ”melko jäätäviksi”.
– Kasvot näkyvät kuin passikuvassa. Lisäksi turvavyön ja matkapuhelimen käyttö ja jopa renkaiden urasyvyys voidaan tarkastaa, Pasterstein tviittasi.
Myös Ihalainen sanoo, että uudet kamerat ovat hyvin tarkkoja. Samalla hän kuitenkin toteaa myös perinteisten peltipoliisien ottavan melko tarkkoja kuvia.
– Ei tämä mikään superkamera ole verrattuna aikaisempaan, Ihalainen sanoi STT:lle.
– Kun on uusia kameroita, niin ainahan kuvaustarkkuus on parempi.
Lisää aiheesta
Ihalaisen mukaan keskeinen ero vanhoihin kameroihin nähden on mittaustapa. Uudet kamerat ottavat kuvia tutkatekniikalla, vanhat peltipoliisit taas tiehen asennettaviin ilmaisinsilmukoihin perustuen.
Uusilla kameroilla pystytään aiempaa paremmin tekemään liikennevalovalvontaa kaupunkien keskustoissa, koska silmukoiden asentaminen keskustoihin on hankalaa, Ihalainen kertoi.
Hänen mukaansa uudet peltipoliisit ottavat kuvan kohteena olevasta ajoneuvosta, kun se on muutaman kymmenen metrin päässä valvontatolpasta.
Ruotsalaisen Sensys Gatso Groupin valmistamilla uusilla kameroilla pystytään seuraamaan samanaikaisesti useaa ajokaistaa ja yli kolmeakymmentä eri kohdetta.
– Onhan ne ominaisuudet sellaiset, että ne ovat meille riittävät, Ihalainen sanoi.
Suomen teiden varsilla on noin 970 peltipoliisia.
Uusilla kameroilla valvonta kohdistuu ensisijaisesti ajonopeuksiin ja liikennevalojen noudattamiseen. Turvavöiden ja matkapuhelimen käytön valvonta ei Ihalaisen mukaan ole uusien kameroiden varsinainen kohde.
Jos kuitenkin ajoneuvosta on otettu kuva ylinopeuden tai punaisia valoja päin ajamisen takia, voidaan samalla todeta kuvasta myös kännykän käyttö tai ettei turvavöitä käytetä. Näistä ylimääräisistä rikkomuksista voidaan antaa liikennevirhemaksu ensi vuoden kesäkuusta lähtien, kun uusi tieliikennelaki tulee voimaan.
Pastersteinin mainitsemaa renkaiden urasyvyyttä ei Ihalaisen mukaan ole tarkoitus ryhtyä syynäämään.
Uutta liikenneturvallisuuskameraa on jo testattu Oulussa yhdessä tolpassa, mutta kokeilun perusteella ei ole vielä jaettu rapsuja autoilijoille. Jos uusien kameroiden käyttöönotto sujuu hyvin, voidaan määrää Ihalaisen mukaan lisätä jollakin aikavälillä aina 150 kameraan asti. Kilpailutus on tehty 150 kameralle.
– Jos liikenneonnettomuuksia tapahtuu jossain ja katsotaan, että on tarvetta kameroille, niin niitä laitetaan, Ihalainen kertoi.
Tällä hetkellä Suomen teiden varsilla on noin 970 peltipoliisia. Niiden toimintaan uusien kameroiden saapuminen ei vaikuta. Ihalaisen mukaan vanhat kamerat ovat käytössä elinkaarensa loppuun, jos tolppa ja laitteet pysyvät kunnossa.
STT–IIRO-MATTI NIEMINEN
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Kotimaa
4.4.2018 12:42
Tuore tutkimus: Peltipoliisit laskevat keskinopeuksia ja onnettomuusmääriä