Urheilu
2.8.2024 19:19 ・ Päivitetty: 2.8.2024 19:19
Puita oli vastassa liikaa Jyväskylän MM-rallin perjantaina – ainakin kaksi koivua ja yksi mänty
Jyväskylän MM-rallin ensimmäisestä täydestä ajopäivästä tuli niin yllätyksellinen kuin veikkailtiin jo rallin aattona.
Kuumien ykkösryhmäläisten takana käytiin kovaa taistelua sekunneista.
Tuliterällä Rally2-autolla, Jyskän Toyotalla startannut, tiimipäällikön hommista kuskiksi heittäytynyt Jari-Matti Latvala yllätti vauhdillaan monia penkalla olijoita.
– Kyllä tämä tuliterä, aivan uusin auto mikä on valmistunut. Tämä ei ole Sami Pajarin käyttämä, vaikka tätä huoltaakin tässä rallissa Eero Räikkösen Printsport. Sama, joka ajattaa omalla autollaan Samia tällä kaudella MM-sarjassa. Näitä on nyt valmistunut 34 kappaletta. Ja tämä yksilö lähtee rallin jälkeen Japaniin, selvitti Latvala, joka oli ralli2:ssa toisella sijalla 24,1 sekuntia rallia johtavasta Skodan ruotsalaisnuorukaisesta Oliver Solbergistä.
Rallikakkosten kolmas on Viron Robert Virves 7,2 sekunnin päässä Latvalasta. Virveksestä puolestaan neljäntenä on Mikko Heikkilä.
– Näyttää siltä, että nyt taistellaan kolmannesta sijasta, mikä ei ollut idea tänne tultaessa. Täytyy katsella huomisen videot tarkkaan ja yrittää uudestaan. Auton keula oli liian jäykkä testien jäljiltä, saatiin kuitenkin parannettua se, selvitti Heikkilä ennen yötaukoa.
Viidentenä rallikakkosissa on laukaalainen Roope Korhonen 9,1 sekuntia Heikkilän takana.
Lisää aiheesta
Ensimmäistä Jyskälän voittoa jahtaava Kalle Rovanperä onnistui kuin onnistuikin repimään kahdeksan sekunnin eron ennen walesilaista tallitoveriaan Elfyn Evansia, jonka niskaan hengitti saman tiimin, vain 0,6 sekunnin päässä kahdeksankertainen maailmanmestari Sebastien Ogier.
– Vettä tuli aika tasaisesti kaikille. Vaikea sanoa, kenen etu se sitten oli. Aikalailla ongelmaton päivä, kiteytti Rovanperä päivänsä.
– Kolmen vuoden jälkeen palattuani tänne, annan tasoitusta muille. En ole ajanut kaikkia huomisia teitä kuin vain nyt nuotituksessa, muistutti Ogier lisäten paineita kilpailijoilleen.
Toyotalla siis tukeva kolmoisjohto, ennen rallin nelosta ja viimeistä Hyundaita tiellä, Thierry Neuvillea. Hän on 25,5 sekuntia Kallea perässä.
– Aamulla oltiin hukassa säätöjen kanssa. Iltapäivä oli parempi. Oli myös vaikea päivä tiimille. Ajan omaa kisaani mestaruudesta ja katson, missä Elfyn on. Hukkasimme 13 sekuntia ajovirheeseeni, jota ilman olisimme paremmin mukana, kertasi Neuville päivän päätteeksi tilannettaan.
Hyundain päivä oli murheellinen. Aamun toisella, Saarikkaalla sipaisi Viron Ott Tänak, osin onnekkaastikin, autonsa päin koivua. Onneksi pohja edellä. Kartturi Martin Järveoja on ainakin yön yli tarkkailtavana sairaalassa.
– Kyllä tavoite on olla Kreikassa jälleen ajamassa, vahvisti luottavaisena Tänak huoltoparkissa.
Hän ei halunnut eritellä, oliko kyseessä nuotti- vai ajovirhe, koska tilanteen analysointi oli kesken ja viettänyt päivänsä kartturinsa rinnalla sairaalassa.
Päivähuollon jälkeisellä Laukaa kakkosella oli vuoro keskeyttää Esapekka Lapilla. Hän kohtasi vastassaan taipumattoman männyn.
– Perä siinä otti kimmokkeen ja sitten etupää pohjasi panssarille ja sitten pomppasi pois syvästä urasta. Murheellinen olo. Näytti siltä, että siinä oli tehty välitie, jolla pätkä saatiin tehtyä. Tiesin sen paikan ja tulin varovaisemmin kuin ekalla kerralla. Laitetaan vehkeet kuntoon ja jatketaan huomenna, vaikka nyt tuntuukin pahalta, selvitti pieksämäkeläinen Lappi.
Ruuhimäki ykkösellä koivun syleilemäksi joutui Toyotan neloskuljettaja, ei-merkkimestaruuspisteistä ajanut Takamoto Katsuta. Hänen oikea takapyörä taittui pahasti alle ja siirtymälle keskeytys oli vääjäämätön.
Lauantain Jämsän lenkki on rallin pisin päivä. Sen ennustetaan olevan kuivempi kuin perjantain. Toisaalta tietkin ovat astetta huimempia.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.