Politiikka
25.4.2017 08:58 ・ Päivitetty: 25.4.2017 08:58
”Riskeistä ei ole kerrottu” – rata ei ole maantie – hallituksen vimma kilpailuttaa kaikki ihmetyttää
SDP:n kansanedustaja Sirpa Paatero hämmästelee nykyisen hallituksen vimmaa antaa palveluja markkinoiden hoidettavaksi. Hänen mielestään esimerkiksi VR:n matkustajaliikenteen avaamisessa kilpailulle on monia riskejä, joista ei ole kerrottu.
– Miten aito kilpailu toteutetaan? Jos vain alueet tai yhteysvälit kilpailutetaan, siirrytään vain valtion monopolista eri yksityisten yhtiöiden monopoliin, Paatero korosti puhuessaan tänään Raideammattilaiset JHL ry:n valtuustossa Kotkassa.
Paatero muistutti, että rataväleillä ei käytännössä voi toimia yhtä aikaa monta eri yhtiötä kuten esimerkiksi maanteillä linja-autoliikenteessä.
Olisiko edessä VR:n kaluston sosialisointi?
– Monissa osin Suomea matkustajaliikenne on kannattamatonta, mutta sitä halutaan pitää yllä aluepoliittista ja ekologisista syistä. Mikäli liikenne avataan kilpailulle, loppuisi liikenne näiltä alueilta. Valtio joutuisi maksamaan sen toteuttamisesta yksityisille yhtiöille tai valtion yhtiön hoidettavaksi jäisi vain kannattamattomat yhteysvälit, hän varoitti.
Paateroa mietitytti myös, olisiko edessä VR:n kaluston sosialisointi, sillä Suomen rautateille ei ole sellaisenaan saatavilla sopivaa kalustoa.
– Jotenkinhan tämä luonnollinen lukko avoimien markkinoiden tieltä on purettava.
Lisää aiheesta
VR tulouttaa vuosittain osinkoja valtiolle vajaat 100 miljoonaa euroa.
– Ne ovat valtion kassaan puhdasta tuloa. Tulevaisuudessa olisi sama raha löydyttävä budjettiin jostakin muualta mikäli matkustajaliikenteestä ei tuloja VR:lle enää tule, Sirpa Paatero huomautti.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.