Kotimaa
22.9.2023 04:55 ・ Päivitetty: 22.9.2023 06:03
Ruoka ja tekniikka kiinnostavat – aikakauslehdistä joka kolmas kasvatti lukijamääräänsä
Painettujen aikakauslehtien lukijamäärä pieneni 1,9 prosenttia edellisvuodesta, Kansallinen mediatutkimus kertoo.
Siitä huolimatta noin joka kolmas mittauksessa mukana olleista aikakauslehdistä onnistui kasvattamaan lukijamääräänsä. Lehden lukijamäärä kertoo, kuinka monta lukijaa painetun lehden yhdellä numerolla on keskimäärin.
Tutkimuksen mukaan lehtiryhmistä lukijamääräänsä kasvattivat ruoka- ja juomalehdet, harrastelehdet sekä autoilun ja tekniikan lehdet. Eniten uusia lukijoita edelliseen mittaukseen verrattuna sai apteekin asiakaslehti Terveydeksi!, joka kasvatti printtiyleisöään 39 000 uudella lukijalla.
- Tulos on upea tässä ajassa, jossa kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa ja inflaatio ja korkojen nousu syövät kuluttajien ostovoimaa, Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo sanoo tiedotteessa.
LUKIJAMÄÄRILTÄÄN suurimmat aikakauslehdet ovat tutkimuksen mukaan tänäkin vuonna asiakaslehtiä. Kärkeä pitivät S-ryhmän julkaisema Yhteishyvä ja K-ryhmän julkaisema Pirkka. Yhteishyvällä lukijoita on yli 2,1 miljoonaa ja Pirkalla yli 1,6 miljoonaa.
Yleisölehdistä suosituimpia ovat Eeva, Suomen Kuvalehti sekä Aku Ankka. Yleisölehdillä tarkoitetaan medioita, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä ja jotka ovat laajasti kaikkien saatavilla.
Yhteensä painetuilla aikakauslehdillä oli mittauksen mukaan yli 3,4 miljoonaa lukijaa. Mittauksessa oli mukana 84 aikakauslehteä.
Kansallisen mediatutkimuksen toteutti Kantar TNS. Tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 suomalaista.
Uutista päivitetty kauttaaltaan klo 9.03
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.