Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

8.6.2018 19:36 ・ Päivitetty: 8.6.2018 19:36

Sade sotki pasmat Sardiniassa – Ogier todisti jälleen, miksi hän on 5-kertainen maailmanmestari

Sebastien Ogier otti johtopaikan perjantain päätteeksi.

Sardinian MM-rallin perjantain ennakkoasetelmat muuttivat sadekuurot, jollaisista kuskeilla ei ollut aiempaa kokemusta. Edellisen kerran saarella ajettiin sateen kostuttamilla teillä 2012, mutta tällaisissa sadekuuroissa ei koskaan. Testeissä tallit olivat valmistautuneet luonnollisesti kuumiin ja pölyisiin olosuhteisiin.

Pertti Knuuttila

Sade ja viileämpi sää aiheuttaa ongelmia myös renkaiden riittävyydessä, mikäli sää jatkuu epävakaisena. Kilpailussa saa käyttää 24 kovaa ja 16 pehmeää rengasta. Perjantain aikana sateessa käytettiin pehmeistä jo puolet.

Hallitseva mestari Sebastien Ogier aloitti työnteon vasta puolenpäivän jälkeen. Yhdellä erikoiskokeella hän muutti 5. sijansa ja 23 sekunnin takamatkan rallin johtajan asemaan 3,5 sekunnin edulla.

– Näin jäljistä, että Thierry (Neuville) oli suistunut penkalle, hänellä oli vaikeuksia. Päätin kiristää, vaikka keli oli vaikea, Ogier kertoi.

Painetta parantamiseen lisäsi varmasti myös saman tiimin Teemu Sunisen sijoitus edellä.

– Käytin päivän aikana kahdeksan pehmeää, enkä lainkaan kovia renkaita. Uskon pehmeiden riittävän, vaikka kilometrejä on vielä paljon, Ogier arvioi ennen yön taukoa.

Teemu Suninen näytti hyviä otteita aamun lenkillä, mutta joutui keskeyttämään. (Kuva Pertti Knuuttila)

Lisää aiheesta

Aamupäivän lenkillä näytti jo hetken, että Norjan Andreas Mikkelsen pystyisi hallitsemaan kisaa nopealla ajollaan. Vaihteisto-ongelmat pakottivat norjalaisen kuitenkin keskeyttämään. Toisena ollut belgialainen Neuville ei pystynyt vastaamaan Ogierin määräämään tahtiin. Neuvillen ajolinjat ja auton tärkeä takasiipikin hajosivat täysin paineessa päivän viimeisellä erikoiskokeella ja ero venähti jo 18,9 sekuntiin.

Dramaattisimmin viimeinen ek kohteli Viron Ott Tänakia ja jokelalaista Teemu Sunista. Tänak hyppäsi autollaan nokalleen ja rikkoi jäähdyttäjän. Suninen lipesi harmittoman näköisessä paikassa ja vauhdissa irtipääsemättömästi pusikkoon. Suninen ehti ajaa yhden pohja-ajan ennen keskeyttämistä.

– Perä meni hieman leveäksi irtosoralle, ja sitten mentiin ulos. Vauhtia oli pikkaisen liikaa, Suninen tiedotti reitin varrelta harmistuneena.

”On vaikea nollakisojen jälkeen lähteä tekemään ehjää ajoa.”

Toyotan Jari-Matti Latvala oli päivän päätteeksi lopulta tyytyväinen ajoonsa päätyen kolmanneksi.

– Se on vaikea nollakisojen jälkeen lähteä tekemään ehjää ajoa. Loppua kohti se jo sujuikin, napsuja kuitenkin täytyi jo viimeisellä ottaa pois, kun takapyörä putosi ojaan ja alkoi nostaa etupyörää, Latvala kuvaili uutta, ehjän ajamisen strategian viemistä käytäntöön.

– Viimeiselle lenkille panin alle jo yhden kovan renkaan säästääkseni pehmeitä. Minulta kului tänään yhdeksän pehmeää, päivän lopuksi vielä pohja-ajan ajanut Latvala kuvaili.

Pieksämäkeläinen Esapekka Lappi on perjantain päätteeksi Latvalan perässä neljäntenä.

– Pehmensin autoa loppuun ja se näytti istuvan paremmin käteeni, Lappi myhäili tyytyväisenä.

– Se helpottaa minua viemään nopeammin kaasulle. Pehmeitä renkaita kulutin tänään kahdeksan.

Hänen aamunsa alkoi osumalla puuhun, joka johti rengasrikkoon, jolloin vararenkaana ollut yksi kova rengas ei kuluttanut pehmeiden kiintiötä.

Lauantai, rallin pisin 146 ek-kilometrin päivä, antaa varmasti odotuttaa itseään. Sään ennustaminen on avainasemassa, kun tehdään rengasvalintoja ja säädetään alustoja. Citroenin kuljettajat Mads Östberg ja Craig Breen käyttivät koko perjantain silmiinpistävän paljon kovia renkaita. Oliko se virhe vai onnistunutta rengastaktiikkaa ja sään ennustamista? Se selviää huomenna.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU