Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

SAK: Kilpailun avaaminen rautateillä tulee kalliiksi – hyötyykö joku?

VR:n kilpailutus epäilyttää SAK:ta.

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen ennakoi SAK:n verkkosivujen haastattelussa rautateiden kilpailun avaamisen lisäävän kustannuksia, vaikka samalla sen hyödyistä ei ole varmuutta.

– Suomen rautatiejärjestelmän tehokkuus piilee kaluston korkeassa käyttöasteessa. Pitkien etäisyyksien ja ohuiden liikennevirtojen maassa on samoilla vetureilla ja henkilöstöllä ajettu vuosikymmeniä sekä henkilö- että tavaraliikennettä.

– Lisääntyvät kustannukset valuvat lippujen hintoihin ja teollisuuden logistiikkakustannuksiin. Vielä ei ole varmaa, saadaanko kilpailuttamisesta edes vastaavia säästöjä, saati merkittävää lisähyötyä, Hievanen lisää.

Kilpailulle avaamisen jälkeen tavara- ja henkilöliikenteelle tarvittaisiin SAK:n elinkeinopoliittisen asiantuntijan mukaan oma kalustonsa ja henkilöstönsä – samalla varakaluston ja henkilöstön määrää on kasvatettava.

Myös VR:n pilkkominen neljään eri yhtiöön lisää hallintoon liittyviä kustannuksia.

– Uusista ratainvestoinneista ei ole puhuttu mitään, vaikka ne ovat ehdoton edellytys, jotta voisimme saavuttaa kilpailuttamisen hyötyjä lisäliikenteestä tai paremmasta täsmällisyydestä, Hievanen ihmettelee.

– Valtaosa Suomen junista lähtee ja saapuu Helsingin ratapihalle, joka on rataverkon todellinen pullonkaula.

Lisää aiheesta

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE