Politiikka
12.9.2017 05:24 ・ Päivitetty: 12.9.2017 05:26
SAK: Kilpailun avaaminen rautateillä tulee kalliiksi – hyötyykö joku?
SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen ennakoi SAK:n verkkosivujen haastattelussa rautateiden kilpailun avaamisen lisäävän kustannuksia, vaikka samalla sen hyödyistä ei ole varmuutta.
– Suomen rautatiejärjestelmän tehokkuus piilee kaluston korkeassa käyttöasteessa. Pitkien etäisyyksien ja ohuiden liikennevirtojen maassa on samoilla vetureilla ja henkilöstöllä ajettu vuosikymmeniä sekä henkilö- että tavaraliikennettä.
– Lisääntyvät kustannukset valuvat lippujen hintoihin ja teollisuuden logistiikkakustannuksiin. Vielä ei ole varmaa, saadaanko kilpailuttamisesta edes vastaavia säästöjä, saati merkittävää lisähyötyä, Hievanen lisää.
Kilpailulle avaamisen jälkeen tavara- ja henkilöliikenteelle tarvittaisiin SAK:n elinkeinopoliittisen asiantuntijan mukaan oma kalustonsa ja henkilöstönsä – samalla varakaluston ja henkilöstön määrää on kasvatettava.
Myös VR:n pilkkominen neljään eri yhtiöön lisää hallintoon liittyviä kustannuksia.
– Uusista ratainvestoinneista ei ole puhuttu mitään, vaikka ne ovat ehdoton edellytys, jotta voisimme saavuttaa kilpailuttamisen hyötyjä lisäliikenteestä tai paremmasta täsmällisyydestä, Hievanen ihmettelee.
– Valtaosa Suomen junista lähtee ja saapuu Helsingin ratapihalle, joka on rataverkon todellinen pullonkaula.
Lisää aiheesta
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.