Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

“Olen varma, että keskipitkällä aikavälillä uusia talleja tulee mukaan MM-sarjaan”

Lehtikuva

Kun saksalainen rallitoimittaja kysyi viime helmikuussa Rovaniemellä autourheilun kansainvälisen kattojärjestön puheenjohtaja Jean Todtilta, katuuko hän, ettei puuttunut aiemmin uuden sukupolven, päästöttömien ralliautojen kehittämiseen – oli vastaus yksinkertaisuudessa lyhyt ja ytimekäs; ”Kadun”. Loppu onkin sitten historiaa, mutta kauden 2022 alkuun on vajaa seitsemän kuukautta – eivätkä uudet kilpurit ole vielä valmiita, tosin rankat testirupeamat ovat alkamassa kaikessa hiljaisuudessa.

Pertti Knuuttila

Oli tammikuun loppu 2018 Gapissa, Ranskan Alppien juurella, kun MM-rallijohtaja, belgialainen Yves Matton kertoi, että uusilla autoilla ajetaan vuoden 2022 alussa. Uusien sääntöjen laadinta ja vähintään 18 kuukautta tehtaille rakennusaikaa oli aie.

Eilen Matton oli tyytyväinen siihen, että kaikki nyt MM-sarjassa mukana olevat merkit ovat jo testanneet uutta WRC:tä, joka kulkee jatkossa, kuninkuusluokalle sopivalla Rally1 nimellä.

– Säännöt ovat valmiit. Jotakin säätöä vielä tarvitaan, että kaikille on selvää, missä on kilpailun rajat. Kaikilla ovat samat hybridiyksiköt. Lisäksi polttomoottoreiden voiman lähde, korkea oktaaninen raakaöljystä tislattu bensa vaihtuu irlantilaisen P1-yhtiön uusiutuvista valmistettavaan vihreään polttoaineeseen, vahvisti Matton.

– Covid-19 on sotkenut tämänkin hankkeen aikatauluja, etenkin uusille merkeille. Olen varma, että keskipitkällä aikavälillä uusia talleja tulee mukaan MM-sarjaan, ennusti Matton.

Matton on varma, että edessä on paljon koulutusta ja oppimista – ei pelkästään rallien järjestäjiltä, vaan koko yhteiskunnalta.

– On selvää, että vaikka hybridejä on ollut jo siviililiikenteessä, on siellä asioita, joita ei ole mietitty vielä valmiiksi. Yksi on pelastustehtävät, kun kohteessa erilaisia energiavarastoja, täsmensi vuoden 2018 helmikuuhun asti Citroen racingin tallipäällikkönä työskennellyt Matton.

Kuin samasta suusta latasi rallin MM-sarjan promootioyhtiön toimitusjohtaja Jon Siebel, toukokuun alussa yhteistiedotteessa FIA:n ja P1:n kanssa. Siinä luvattiin myös paljon oppimista, uudella tavalla tekemistä, rallin jalon luonteen mukaista kilvanajoa hylkäämättä.

– Valittu sekoitus kehittyneitä biopolttoaineita ja innovatiivisia sähköisiä komponentteja tekevät rallin MM-sarjasta todellisen johtajan kestävässä moottoriurheilussa, joka perustuu tavallisiin tuotantoautoihin, sanoi Siebel.

– Se, mitä opimme käyttämällä tätä uusiutuvaa polttoainetta MM-sarjan erikoiskokeilla voi viime kädessä olla tienkäyttäjien etu kaikkialla maailmassa, jatkoi saksalaisyhtiön Siebel tiedotteessa, joka oli annettu kolmivuotisen sopimuksen julkaisun yhteydessä, minkä sinetöi FIA:n Maailman moottoriurheiluneuvosto 19.4.2021.

Edessä on epäilemättä hyppy suoraan syvään päätyyn maailman ralliväelle. Samalla tosin muutosvauhdin aiheuttamia epävarmuuksia kompensoidaan etenkin rallitalleille.

– Edelleen on mahdollista siirtymäajalla kilpailla myös nykyisillä WRC-autoilla, mutta niillä ei ajeta MM-arvoista, vahvisti Matton.

– Ensi kauden kalenteri julkaistaan heinäkuun kahdeksantena päivänä pidetyn Maailmanneuvoston jälkeen. Mahdotonta ei ole, että Suomessa nähtäisiin jatkossa kaksi MM-rallia, koska FIA haluaa pitää kiinni siitä, että sarjassa on vähintään kaksi talvirallia, sanoi Matton.

Ruotsin onnistuminen ensi kauden Umeå:n MM-rallissa ratkaisee paljon Rovaniemen jatkoa talvella ajettavana osakilpailuna. Toisaalta on Jyväskylän MM-rallin kannalta harmillista, että viime vuonna perutun 60-vuotisjuhlarallin pitkäaikainen nimisponsori Neste luopui yhteistyöstä. Oliko se mukana tässä ensimmäisessä vaiheessa FIA:n kestävän energian kilpailutuksessa, on arvoitus. Selvää on, että muun muassa vielä tämän kauden loppuun rallibensat toimittava, perinteisen öljynjalostuksen Ranskan valtion lippulaiva Total on vastaanottavana osapuolena, kun kisapolttoaineiden markkinoita uudelleen jaetaan.

 – Ensi kaudella on uusiutuvalla biopolttoaineella ajettaessa tarkoitus pitää hintataso samana, hieman alle kuudessa eurossa litra, vahvisti Matton.

Korealaisen Hyundain tallipäällikkö Andreas Adamo vahvisti, että lokakuussa saadaan uutta polttoainetta käyttöön.

– Se ei aiheuta ongelmaa, jos se on hyvää. En tiedä oktaanilukua tai vastaavaa. Se on tiukka aikataulu ja tässä on kiirettä pitänyt jo koko vuoden. En näe mitään estettä, etteikö tammikuussa ajettaisi rallia uusilla autoilla Monte Carlossa, vahvisti italialainen Adamo.

Kuuman, pitkän ja kostean ja uneliaaksikin kehkeytyneen Sardinian MM-rallin lauantain sähköisti juuri ennen puolen päivän huoltoa Hyundain takapyörän jousituksen irtokiveen kolhineen virolaisen Ott Tänakin keskeytys, selvästä 40,5 sekunnin johdosta.

Kärkipaikan otti haltuun, kukapa muu kuin Toyotan ykköstykki, ranskalainen Sebastien Ogier, joka jo aamun toisella erikoiskokeella – kuin aamupalaksi oli syönyt – espanjalaisen Dani Sordon 16,8 sekunnin etumatkan jo 2,3 sekunnin johdoksi.

Isku söi selvästi Sordon luottamusta ja Tänakin keskeytys lisäsi painetta Hyundain keikkakuski Sordolta, kahden edellisen Sardinian voittajaa. Hänen jättönsä ek 15:llä meni leveäksi, vasen takakulma osui vastapenkkaan ja taittoi renkaan mittapyöräksi, lähes rungon keskelle perään.

Kun sunnuntain 46,08 ek-kilometriä ja neljä erikoiskoetta on ajamatta – on Toyotalla kaksoisjohto, aivan kuten kuljettajien MM-sarjassa oli perjantaiaamuna – ennen kuin metriäkään Sardiniaa oli ajettu: Johdossa Ogier ja 38,9 sekunnin päässä walesilainen Elfyn Evans. Kolmantena 22,7 sekunnin päässä Evansista on belgialainen Thierry Neuville, viimeinen keskeyttämätön, mutta vaikeuksista kärsinyt Hyundain WRC-kuljettaja.

– Kyllä meillä oli molemmilla hyvät säädöt aamunlenkille. Geometrian ja jousituksen muutokset tänne löytyivät jo aiemmin hyväksi havaituista asetuksista. Ei niitä Portugalin jälkeisissä testeissä keksitty. Tiimi päätti paketin Portugaliin. Ne eivät olleet hyvät pehmeisiin olosuhteisiin. Sen jälkeen päätin palata niihin, jotka tiesin hyviksi, selvitti Ogier johdossa jo päivähuollossa, itsevarmuutta ja hyväntuulisuutta uhkuen.

Kalle Rovanperän lauantaihin oli yksi tavoite, jonka hän toteutti.

– Yritetään ajaa puhtaasti renkaita säästellen sunnuntaille ja saada Powerilta edes vähän pisteitä.

Päivän päätteeksi ainoa suomalainen keskeyttämätön kuljettaja, kiuruvetinen automekaanikkoässä ja Hyundailla WRC2-luokassa ajava Jari Huttunen oli noussut jo yleiskilpailun viidenneksi sekä luokkajohtoon, Mads Östebergin pitkäksi venähtäneen päivähuollon takia. Huttusen johto on vain 2,7 sekuntia ennen päätöspäivää.

– Kyllä päivän suurin tilanne oli huollossa. Jotenkin olivat saaneet auton aurauskulmat ihan pieleen – vahingossa osui sinnepäin. Vaikka vähän meinasi tienvarressa jakoavaimella hoidettuna tehtävä olla haasteellinen, kuittasi Huttunen tyytyväisenä jo päivähuollossa vahvaa, järkipäässä ajoaan.

Skodalla WRC3-luokkassa ajanut Emil Lindholm joutui jättämään kisan kesken, eikä startannut lauantaille vesiletkun rikkoutumisen ja siksi nousseiden moottorilämpöjen aiheuttamien vaurioiden takia.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE