Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Sipilän ja Bernerin johtama keskusta jätti maaseudun sairaat ja vanhukset jo kirjaimellisesti tien varteen” – Kansanedustajat: Uusi taksilaki ajoi Kela-kyydit kriisiin

Viikonloppuna voimaan astuneen uuden taksilain myötä niin kutsutuissa Kela-kyydeissä on ilmennyt paljon ongelmia. Asiasta tiedottavat huolestuneena sekä vasemmistoliiton kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen että kokoomusedustaja Jukka Kopra.

Demokraatti

Demokraatti

Hallituksen taksiuudistuksen myötä Kela-kyytejä on voitu heinäkuun alusta asti ajaa vain kilpailutuksen voittaneilla palveluntuottajilla, mikä on monin paikoin kriisiyttänyt kuljetusjärjestelmän, Pekonen kertaa. Kopra puolestaan huomauttaa, miten sujuvasti toiminut kyytipalvelu on muuttunut asiakkaille odotteluksi ja ongelmia on syntynyt esimerkiksi palvelun maksamisen kanssa. 

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pekonen vaatiikin hallitukselta ripeitä toimia kaaokseen ajautuneen tilanteen korjaamiseksi.

– Palautetta Kela-taksikyytien toimimattomuudesta tulee ympäri Suomea, niin kaupungeista kuin maaseudulta. On pitkäaikaissairaita, jotka eivät ole päässeet tarvitsemaansa hoitoon ja vanhuksia, jotka eivät ole päässeet kuntoutukseen. Hallituksen on välittömästi hoidettava asia kuntoon. Kyse on selvästi ihmisten perusoikeuksien vaarantumisesta, hän sanoo.

Pekonen kertoo, miten Kela-kuljetuksien kilpailutuksen vaikutuksista varoittelivat etukäteen erityisesti taksiyrittäjät, jotka ovat pitäneet uusien palveluntuottajien sopimusehtoja monin paikoin kohtuuttomina. Hän nostaa esiin, miten Kela-kuljetuksien ajamisen on katsottu muuttuneen jopa kokonaan kannattamattomaksi.

– Meillä Kanta-Hämeessä potilaiden takseja on jouduttu maksamaan sairaalan laskuun. Vaikka osa ongelmista liittyy varmasti siirtymävaiheeseen, on nyt seurattava äärimmäisen tarkasti, onko uudistuksessa sellainen järjestelmätason ongelma ja valuvika, joka vaatii korjausta.

Pekonen pitää tilannetta erityisen kestämättömänä maaseudulla, missä myös taksiuudistuksen tuoma päivystysvelvollisuuden poistuminen vaikuttaa kielteisesti liikennöintiin. Hän kertaa tämän olleen yksi keskeinen syy, kun vasemmistoliitto asettui vastustamaan hanketta eduskunnassa.

Lisää aiheesta

– Näyttää siltä, että Sipilän ja Bernerin johtama keskusta on jättänyt maaseudun sairaat ja vanhukset jo kirjaimellisesti tien varteen. Alueellinen tasa-arvo on tietoisesti laiminlyöty tässä uudistuksessa.

Myös SDP:n kansanedustaja Katja Taimela vaatii hallitukselta ripeitä korjausliikkeitä.

– Sairaiden on päästävä hoitoon, tutkimuksiin ja kuntoukseen. Suomalainen sairaankuljetus nojaa vahvasti taksien varaan kiireettömissä kuljetuksissa, sairaankuljetuskalustomme ei yksinkertaisesti riitä ongelmia ratkomaan. Aikooko hallitus jäädä odottamaan, että tulee se kiire? Mielestäni kansalaisten terveys ei voi jäädä odottamaan markkinoiden asettumista ja uusien toimijoiden opettelua, Taimela kirjoittaa.

Kopra ei hyväksy Kelan ongelmia.

Jukka Kopra osoittaa syyttävän sormensa puolestaan enemmänkin Kelan suuntaan. Kopra ei hyväksy Kelan ongelmia, jotka pitkälti johtuvat kilpailutuksesta.

– Meille päättäjille on tullut paljon yhteydenottoja Kela-takseja käyttäviltä ihmisiltä sekä niiden parissa työskenteleviltä sairaanhoidon ammattilaisilta. Ongelmat on korjattava mahdollisimman pikaisesti, ettei ihmisten palvelut vaarannu kilpailutuksen prosesseista syntyneistä ongelmista.

Kela kilpailutti taksiliikenteen kolme kuukautta ennen uuden taksilain voimaantuloa. Samalla muutettiin palvelun ehtoja, muun muassa paluukyytien osalta.

– Kilpailutus tehtiin monta kuukautta ennen uuden liikennepalvelulain voimaantuloa. Voi kysyä, onko koko uuden lain henki ja mahdollisuudet jääneet käyttämättä? Uudet toimijat ja uudet toimintamallit ovat kelakyydeistä ulkona. Sen lisäksi voidaan kysyä, onko toimintatapojen muuttaminen, kuten esimerkiksi paluukyytien rajoittaminen, toiminut halutulla tavalla? Kopra kysyy.

Kopra toivoo, että Kela korjaisi ongelmat mahdollisimman nopeasti.

– Kelan kilpailutusprosessia ovat kritisoineet nyt useat tahot, mukaan lukien oikeuskansleri, kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä työ- ja elinkeinoministeriö. Asiakkaat ovat pulassa, kun kyytien kanssa on ongelmia. Uusi liikennepalvelulaki antaa mahdollisuuden ottaa kilpailutuksessa huomioon uudet toimijat ja toimintamallit. Toivon, että Kela löytää kyytiongelmien ratkaisuun keinot, joiden avulla asiakkaiden palvelut tulevat turvatuiksi ja kyydit saadaan taas sujumaan jouhevasti.

Demokraatti ei tavoittanut Kelan asiantuntijoita kysyäkseen tilanteeseen kommenttia. Kelan viestinnästä kuitenkin kerrottiin, että Kela on julkaisemassa asiasta piakkoin tiedotteen.

Juttuun lisätty Taimelan kommentit klo 14:39.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE