Nyheter

Sitra-utredning: Bäst att minska utsläpp med vindkraft och elbilar

Den utredning Sitra publicerar i dag visar att Finland har de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för att uppnå större utsläppsminskningar än det nuvarande målet i Parisavtalet. I synnerhet vindkraft och elektrifiering av trafiken erbjuder en möjlighet för Finland att minska utsläppen på ett kostnadseffektivt sätt.

ABL

 

 

Enligt utredningen (Cost-efficient emission reduction pathway to 2030 for Finland: Opportunities in electrification and beyond) kan Finlands utsläpp minska med nästan hälften med åtgärder som inte medför några extra kostnader under sin livstid eller som rentav innebär besparingar.

 

Utredningen lyfter fram åtgärder som Finland kan vidta för att minska utsläppsmängden med 27 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Det vore en milstolpe på vägen mot ett kolneutralt land.

 

Det kräver dock tydlig politisk styrning.

 

– Utsläppen måste minska snabbt, annars skenar kostnaderna för klimatförändringen iväg. Det är upp till våra beslutsfattare att agera omedelbart och leda in Finland på rätt väg. Beslut behövs omedelbart, eftersom det tar tid att genomföra de stora förändringar som krävs, säger Sitras direktör Mari Pantsar i ett pressmeddelande.

 

I utredningen har över 300 möjligheter att ersätta teknik och bränslen med utsläppssnålare alternativ utretts, och man har valt en serie åtgärder som på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt leder till en utsläppsminskning på 60 procent.

 

Omkring 50 procent av utsläppsminskningarna kan redan uppnås med metoder som under sin livstid kostar lika mycket eller till och med mindre än de nuvarande lösningarna. De metoder som de sista 10 procenten utsläppsminskningar kräver är däremot dyrare och osäkrare.

 

– Elektrifieringen av trafiken kommer tack vare att batterierna blir billigare snabbt bli den allra mest kostnadseffektiva enskilda metoden för att minska på utsläppen. Vindkraften kommer att vara det mest kostnadseffektiva sättet att producera el, även med tanke på den lagringskapacitet som krävs, säger Janne Peljo som är projektledare för Sitras team för klimatlösningar.

 

Elektrifieringen av trafiken förutspås genomföras etappvis. Enligt utredningen kan till exempel antalet el- och hybridpersonbilar öka från nuvarande cirka 11 000 till rentav 800 000 fram till 2030. Antalet är mer än tre gånger så stort som de 250 000 elbilar som regeringen siktar på för tillfället. Ökningen skulle innebära att omkring en tredjedel av Finlands bilbestånd skulle vara elektrifierat. För att kunna elektrifiera personbilstrafiken och den tunga trafiken krävs ett heltäckande nätverk av laddningsstationer, vilket uppskattningsvis kostar 1,5 miljarder euro att bygga.

 

Fram till 2030 behövs omkring fem gigawatt mer vindkraft i nätet utöver nuvarande cirka två gigawatt. Det motsvarar 25 procent av Finlands hela elproduktion 2030. För att uppnå målet krävs också tillräcklig kapacitet både för tillståndsprocesserna och för produktionskedjan som bygger. Behovet av mer vindkraft ska också beaktas i planläggningen och överföringsnätet, enligt utredningen.

Enligt modellen som användes i utredningen är en mer koldioxidsnål industri det mest kostnadseffektiva sättet att sköta om de sista 10 procentenheterna av utsläppsminskningarna.

 

Utredningen är gjord av Sitra tillsammans med konsultbolaget McKinsey & Company.

 

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE