Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Suomen ilmastotavoitteet hiipuvat – SDP vaatii lisätoimia

Hallituksen ryhdyttävä viipymättä lisätoimiin ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi, toteavat eduskunnan ympäristövaliokunnan SDP:n edustajat.

Demokraatti

Demokraatti

Heidän mukaansa Suomen ilmastotoimet eivät ole riittävällä tasolla vuoden 2030 EU-velvoitteiden eivätkä vuoden 2035 kansallisen hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisen kannalta. Samaa korostetaan sekä Luonnonvarakeskuksen (Luke) tammikuisessa raportissa että eilen valmistuneessa ympäristövaliokunnan yksimielisessä mietinnössä.

Ympäristövaliokunta esittää mietinnössään Ilmastovuosikertomuksesta 2023 lausumaehdotuksen, jolla vaaditaan hallitusta päivittämään keskeiset ilmastopolitiikan suunnitelmat ja valmistelemaan lisätoimia.

– Hiilineutraaliustavoite on vakavasti vaarantunut muun muassa Orpon hallituksen perumien ilmastotoimien takia. Hiilineutraaliustavoitteen kannalta elintärkeä maankäyttösektorin hiilinielu kutistuu, mutta hallitus ei pyri estämään tätä millään tavalla. Sen ilmastopolitiikka lepää yhden kortin eli tulevien teknologisten ratkaisujen varassa, kritisoi valiokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eveliina Heinäluoma (sd.).

Erityinen murheenkryyni on maankäyttösektori, jonka pitäisi olla hiilineutraaliuden vuonna 2035 mahdollistava hiilinielu, mutta joka Luken laskelmien mukaan on tuolloin päästölähde.

NYKYHALLITUS ei ole halunnut jatkaa esimerkiksi maaperän päästöjä tehokkaasti hillitsevää kosteikkoviljelyn tukea, nieluja kasvattavaa joutomaiden metsitystukea eikä Puurakentamisen ohjelmaa, rakennusten energiatehokkuuden parantamiseen tarkoitettua energia-avustusta, fossiilisia päästöjä vähentävää öljy- ja kaasulämmityksestä luopumisen avustusta eikä sähköautojen latauspisteiden rakentamisavustusta.

– Hallitus on luopunut jo todistetusti kustannustehokkaista toimista ennen kuin yhtäkään tehtaanpiippua on edes tulpattu saati hiilidioksidille löydetty sopivaa jatkokäyttöä tai -sijoituspaikkaa. Ilmastonäkökohdat on huomioitava kaikessa toiminnassa ja hallinnon eri tasoilla. Kunnat ovat avainasemassa paikallisista ilmastotoimista päätettäessä. Siksi on erityisen valitettavaa, että hallitus on lakkauttanut kuntien ilmastosuunnitelmien laatimisen rahoituksen, huomauttaa kansanedustaja Johan Kvarnström (sd).

YMPÄRISTÖVALIOKUNNAN SDP:n edustajien mukaan erityinen murheenkryyni on maankäyttösektori, jonka pitäisi olla hiilineutraaliuden vuonna 2035 mahdollistava hiilinielu, mutta joka Luken päivitettyjen laskelmien mukaan on tuolloin päästölähde.
Maankäyttösektorin kehitys johtuu pääasiassa turvemaiden päästöistä ja hakkuiden lisääntymisestä. Talouden arviointineuvosto esitti tammikuussa hiilinielujen ylläpitämiseen ja kasvattamiseen aiheuttaja maksaa -tyyppistä taloudellista ohjauskeinoa. Tällainen olisi esimerkiksi maankäytön muutosmaksu.

– Maankäytön muutosmaksua selvittäneen työryhmän raportti julkaistiin tammikuussa, mutta vaarana on, että se kuopataan kaikessa hiljaisuudessa, kun jatkotoimista ei ole kuulunut mitään. Lyhyesti sanottuna maankäyttösektorin toimia on joko hyvän sään aikaan lisättävä tai sitten joudumme ostamaan nieluyksiköitä mahdollisesti kalliiseen markkinahintaan. Tämä jälkimmäinen taas olisi tässä taloustilanteessa, kuten Orpokin eduskuntavaaleja edeltävässä tentissä totesi, ”aivan pähkähullu ajatus”, kansanedustaja Pinja Perholehto (sd.) summaa.

Maankäyttösektorin muutos aiheuttaa taas painetta taakanjakosektorin eli erityisesti liikenteen ja maatalouden päästöjen vähentämiseen.

– Edellinen hallitus asetti maataloudelle 29 prosentin päästövähennystavoitteen, mutta nykyhallitus ei ole osoittanut näihin toimiin rahoitusta. Myös liikenteen päästövähennykset voivat osoittautua ongelmallisiksi hallituksen tekemien päätösten takia. Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta ei nostettu tänä vuonna aiemman suunnitelman mukaisesti eivätkä polttoaineverotuksen ja ajoneuvoveron alennukset tai joukkoliikenteen ilmastoperusteisen tuen poistaminen kannusta vähentämään liikenteen päästöjä. Hallituksen pitää kiirehtiä liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistusta, vaikka ilmastotoimien uhkapeli näyttääkin sille maistuvan, kansanedustaja Marko Asell (sd.) painottaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE