Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Uutiset

Tampereen Infra liikelaitoksen korjaamotoiminnot järjestellään uudelleen

Ratikan remontit ja huollot eivät kuulu Infran tehtäviin. Ratikkaa varten tehdään Hervantaan oma varikko.

Tampereen Infra liikelaitoksen korjaustoimintojen uudelleenjärjestelyistä on valmistunut selvitys. Kaupunginhallituksen konsernijaosto sai selvityksen tiedokseen tiistaina 31. lokakuuta. Infran muutoksista päätetään erikseen kaupunginhallituksessa ja liikelaitoksen johtokunnassa.

Kaupungin asiaa koskevassa tiedotteessa todetaan, että selvityksessä on muun muassa arvioitu liikelaitoksen toimintaympäristön muutoksia, syvennytty muutaman muun kunnallisen korjaamon toimintaan sekä haastateltu korjaamon henkilöstöä ja asiakkaita.

– Korjaustoimintojen järjestelyjen mahdollisia tulevaisuuden vaihtoehtoja on arvioitu kolmen eri vaihtoehdon kautta. Selvityksen mukaan kaupungin omassa korjaamotoiminnassa on huomattavasti kehitettävää. Oikeanlaisilla ratkaisuilla ja toimenpiteillä korjaamotoimintaa on mahdollista ohjata enemmän kaupungin kokonaisetua palvelevaan suuntaan, tiedotteessa todetaan.

Jokipohjantien varikko elinkaarensa päässä

Kaupungin korjaamo- ja varikkotoimintoihin liittyy oleellisena osana toimitilakysymykset. Infran ja Tampereen kaupunkiliikenne liikelaitoksen (TKL) käytössä oleva varikko Jokipohjantiellä on elinkaarensa päässä. Nykyiset tilat eivät kaupungin mukaan ole enää toiminnallisesti eivätkä taloudellisesti tarkoituksenmukaiset. Lisäksi osa henkilöstöstä joutuu siirtymään pois kiinteistössä havaittujen sisäilmaongelmien takia.

Selvitystyön pohjalta on hahmoteltu ratkaisua, jossa linja-autojen korjaus- ja huoltotoiminta siirrettäisiin ensi keväänä TKL:n vastuulle. Osa Infran korjaamon henkilöstöstä siirtyisi TKL:lle asian jatkovalmistelussa tarkentuvien periaatteiden mukaisesti.

Jäljelle jääville korjaamotoiminnoille on tarkoitus hankkia korvaavat tilat joko kaupungin omista tiloista tai kaupungin ulkopuolelta. Korjaamotoiminnot tarvitsevat tilaa selvästi nykyistä vähemmän. Vaihtoehtona olisi myös jatkaa toimintaa toistaiseksi Jokipohjantien varikolla, mutta kaikista ylimääräisistä tiloista tulisi luopua.

Selvityksessä hahmotellaan, että Infran korjaamo keskittyisi jatkossa kaupungin (Infran) oman kaluston korjaamiseen ja huoltoon. Tavoitteena olisi kehittää toimintaa vuoteen 2020 mennessä siten, että korjaamo kattaa omat kulunsa.

Koska Jokipohjantiellä sijaitseva varikko on elinkaarensa päässä, TKL:n varikkotoiminnat tulisi siirtää korvaaviin tiloihin vuoteen 2020 mennessä. Tilaratkaisu voi olla aluksi myös väliaikainen. TKL:n minimikokona pidetään vuoden 2019 jälkeen noin 100 autoa, kun huomioidaan raitiotien vaikutukset.

Infran korjaamotoimintojen nykytila-analyysin ja kehittämissuositukset teki yhdyskunta-alalle erikoitunut suunnittelutoimisto Navico Oy. Selvitystyötä varten koottiin työryhmä, jossa oli edustus omistajaohjausyksiköstä, Infran johdosta sekä Infran henkilöstöstä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE