Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Uutiset

Tulevina vuosina 10 miljoonan kalakilon lisätarve. Reposaaren kalasatamassa käynnissä mittavat uudistukset.

Ilmakuva Reposaaren kalasatama-alueesta

Suomen suurimpiin kalasatamiin lukeutuvassa Reposaaren kalasatamassa on vuosien aikana tehty monia rakennus- ja korjaustöitä. Sataman kehittämisen tavoitteita on nyt kartoitettu yhteistyössä Porin kaupungin ja yrittäjien kanssa niin uusien investointien kuin saneeraustenkin osalta.

Tavoitteena vastata kotimaisen kalan kysyntään

Porin kaupungin tiedotteen mukaan monivaiheinen kehitystyö tähtää sataman toimintojen parantamiseen, jotta kasvavaan kotimaisen kalan kysyntään pystytään vastaamaan. Nykyisen hallituksen ohjaama kotimaisen kalan edistämisohjelma ennustaakin, että tulevaisuuden ruokajärjestelmä sisältää enemmän kalaa. Tämä tarkoittaa huomattavaa, monen kymmenen miljoonan kalakilon lisätarvetta elintarvikemarkkinoilla.

–  Jo viime vuonna alkoi järjestyksen palauttaminen, johon liittyi satamassa olevan käytöstä poistettujen pyydysten kierrätyksen valmistelut osana SYKE:n haamuverkkohanketta. Samoin alueelle tehtiin väliaikainen varikko, johon siirrettiin osa kalustoa odottamaan hallien rakennustöitä, ja samalla satamaan kuulumattomia toimintoja on poistettu, tilahallintokoordinaattori Aleksi Vihtilä luettelee.

Hankkeisiin on saatu EU:n rakennetukirahaa 60–80 prosenttia kohteesta riippuen

Parhaillaan satamassa on käynnissä lämmitettävän pyydyskorjaushallin rakentaminen. Tällä toimenpiteellä saadaan siirrettyä pyydysten huolto laitureilta sisätiloihin, jolloin niin työn laatu kuin työturvallisuus paranevat.

Kesällä aloitetaan uuden aidan ja kulunvalvonnan, rannikkokalastajien purkulaiturin ja kalankäsittelytilojen rakentaminen. Töitä on tiedossa koko vuodeksi ja Porin kaupunki on saanut hankkeisiin EU:n rakennetukirahaa, 60–80 prosenttia kohteesta riippuen.

– Käynnissä olevilla toimenpiteillä tehostetaan kalasataman toimintoja ja terävöitetään sen roolia elintarviketuotannossa. Hygieniatason nostaminen, parantuva logistiikka sekä sataman kulkurajoitukset tulevat olemaan pohjana myös tuleville investoinneille, Vihtilä toteaa.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE