Mielipiteet
18.3.2022 11:23 ・ Päivitetty: 18.3.2022 11:25
Upea oppivelvollisuuslaki
Laki oppivelvollisuudesta on annettu 15. päivänä huhtikuuta 1921. Vuonna 2021 oppivelvollisuus täytti sata vuotta. Satavuotisjuhlavuotena 1.8.2021 astui voimaan laki laajennetusta oppivelvollisuudesta, jossa oppivelvollisuusikä nostettiin 18 vuoteen.
Tänään tarkastelin oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyviä asioita OAJ:n tekemän kyselyn perusteella, joka tehtiin jäsenille tammi-helmikuussa 2022 ja jonka tulokset julkaistiin 15.3.2022. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää muun muassa uudistuksen toimeenpanon etenemistä oppilaitoksissa sekä sen vaikutuksia opetushenkilöstön työhön. Kyselyyn vastasi noin 3 500 opettajaa perusopetuksen, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opetushenkilöstöstä sekä esihenkilöt.
Kyselyn tulokset vaihtelevat alueittain, opetusasteen mukaan ja myös kuntien koko vaikuttaa tuloksiin. Kaikki kyselyn tulokset eivät ole kovin positiivisia. Täytyy kuitenkin muistaa, että kysely tehtiin noin puolivuotta uuden laajennetun oppivelvollisuuslain käynnistymisestä.
Tuloksissa nousee esiin muun muassa seuraavia asioita. Vastaajat kokevat, että työmäärä on lisääntynyt, eikä työntekijöiden määrää ole lisätty, vaikka rahoituksia työntekijöiden lisäämiseen on myönnetty. Vastuu tästä on ollut myös oppilaitoksilla. Kyselyn tuloksissa todettiin, että rahaa on kohdennettu toiminnan kehittämiseen, mutta kentällä on koettu, ettei rahoitus ole kanavoitunut oikein. Uudistuksessa varattiin 6,7 miljoonaa euroa oppimateriaalien ja välineiden hankintaan, varastointiin ja ylläpitoon toisella asteella.
Opettajat tekevät jokaisella asteella kaikkensa nuorten ja eri-ikäisten opiskelijoiden eteen ja vielä enemmän. Mielestäni yksi tärkeä havainto kyselyssä on se, noin 50 prosenttia vastaajista kertoo opiskelijoiden käyttäytyvän kuten ennenkin. Saman verran vastaajista kertoi häiriökäyttäytymisen lisääntyneen ja motivaation opiskelijoilla laskeneen, tähän vaikuttaa suurelta osin myös vallitseva koronatilanne, joiden keskellä nämä nuoret ovat eläneet.
Uskon vahvasti, että vastaavan kyselyn tulokset ovat tulevaisuudessa huomattavasti parempia, kun käytännöt vakiintuvat ja opetusasteet ja -yksiköt ehtivät reagoida kaikkiin tarvittaviin muutoksiin ja tukitoimiin, joita heidän yksiköissään tarvitaan.
Annetaan kaikille työrauha tehdä unelmiensa työtä, jossa opettaja haluaa antaa hyvät siivet ja juuret nuorille, jotka siirtyvät seuraaville koulutusasteille tai työelämään.
Kirjoittaja on opettaja ja kuntapäättäjä Seinäjoelta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.