Kotimaa
10.5.2021 13:15 ・ Päivitetty: 10.5.2021 13:15
Vastaamon asiakkaiden on nyt mahdollista saada tietoja potilasasiakirjoistaan Kelasta
Psykoterapiakeskus Vastaamon asiakkaiden potilastietoja siirrettiin maaliskuussa 2021 Kelaan arkistoitavaksi. Kela on saanut valmiiksi tietoturvallisen järjestelmän, ja tietopyyntöihin pystytään nyt vastaamaan.
Vastaamon potilasasiakirjoista on tullut noin 20 tietopyyntöä Kelaan. Kela on ryhtynyt vastaamaan sekä aiemmin tulleisiin että tuleviin tietopyyntöihin, Kela kertoo tiedotteessaan.
Kela tiedotti maaliskuussa, että Vastaamon asiakkaiden asiakirjat siirretään Kelaan toimintansa lopettaneiden yksityisten palveluntuottajien paperisten potilasasiakirjojen arkistointipalveluun.
Kelaan siirrettiin kaikkiaan noin 54 000 asiakkaan tiedot, joista valtaosa on digitaalisessa muodossa. Tietopyynnön omista potilasasiakirjoista voi tehdä ainoastaan sähköpostitse osoitteeseen toimintansa.lopettaneet@kela.fi. Tietopyynnön voi lähettää suojatulla sähköpostilla.
Vastaamo on toimittanut asiakkaidensa tietoja Kelan lisäksi myös kunnille, jotka ovat ohjanneet potilaita Vastaamoon. Kunnan sosiaali- ja terveystoimen maksusitoumuksella ja lähetteellä Vastaamossa asioineiden kannattaa tehdä tietopyyntö kyseiseen kuntaan.
Kela kertoo tiedotteessaan, että julkisuuslaissa säädetty asiakirjojen toimitusaika on kaksi viikkoa, vaativissa tapauksissa kuukausi.
Potilasasiakirjoihin pääsevät vain ne arkistointipalvelussa työskentelevät henkilöt, joilla on perusteltu syy käsitellä tietoja.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.